lördag 26 december 2009

Skivrecension

U.D.O.

"Dominator" 2009

Bokstäverna U.D.O. står för högkvalitativ tysk heavy metal och fortsätter i jämn ström att leverera den ena kalasplattan efter den andra. Jag är barnsligt förtjust i detta band och har tokhyllat i princip allt bandet gett ifrån sig trots att det på senare tid börjat dala lite på idéfronten.
Vid första anblicken känns nya ”Dominator” som en naturlig uppföljare till den två år gamla ”Mastercutor” både till image och sound. Bandet har tagit en mörkare och skitigare inriktning den senaste tiden men hela tiden är det de stora refrängerna och de feta allsångsrefrängerna som står i centrum och det är det som jag älskar med bandet. Finns det något bättre än ett fett gungande riff samtidigt som du skrålar ikapp i refrängen och viftar med näven?
På ”Dominator” presenterar bandet inget nytt utan kör på i gamla välkända spår där man faktiskt kan skönja en del återvinning. Inget konstigt med det i och för sig då bandet viker väldigt lite ifrån grundkonceptet från platta till platta. Det är svårt att sätta tummen på exakt vart dom kopierat sig själva men det finns små partier här och där. Men vem bryr sig egentligen? För älskar du U.D.O. så lär du älska även nya ”Dominator”, men problemet är väl att dom inte kommer med något nytt längre utan man känner sig väl tillfreds med det man får och det man får är alltid jävligt bra och det låter alltid som U.D.O..
Hursomhelst så bjuder herr Dirkschneider och hans mannar på några potentiella hits som vanligt och nu är det dags att skrota Accept-låtarna till nästa turné till förmån för kanonlåtar som det elaka titelspåret, den tungt svängiga ”The Bogeyman”, de snabba ”Infected” och ”Speed Demon”, den dansanta ”Devils Rendezvous” samt allsångsmonstret ”Heavy Metal Heaven”.
U.D.O. är och förblir världens bästa tyska band!

Betyg: 4/5

/Ulf Classon