onsdag 30 december 2009

Skivrecension

August Burns Red

"Constellations" 2009




Jag har alltid tyckt att argsint metall med ett kristet budskap känts helt fel (undantaget grymma As I Lay Dying). Jag vet inte riktigt vad det är som gör att jag känner så för det kristna budskapet hör jag ändå inte genom de allt som oftast vrålande struparna som återger lyriken. Eller kan det vara så att jag än inte funnit något riktigt grymt kristet extremmetallband (åter igen, As I Lay Dying undantaget) att hänge mig åt?
Hursomhelst så hjälper inte Pennsylvaniagrabbarna i August Burns Red till med att ändra min syn på saken för deras tredje alster, ”Constellations”, imponerar inte på mig. Bandet spelar metalcore av det lite för enformiga slaget och sällan går det att hitta en andningspaus mellan allt trumsmatter, riffstaplande och Jake Luhrs ömsom vrålande, ömsom skrikande och ömsom growlande stämma. Den så viktiga röda tråden finns där tydlig och klar men går spikrakt genom samtliga spår med ett fåtal kurvtagningar. Fler partier som ”Ocena of Apathy” och instrumentala ”Meridian” hade varit ett välkommet, och förmodligen, helhetsintryckshöjande inslag.
Nej, August Burns Red, imponerar inte på mig men med lite mer variation och starkare refränger så kanske även jag kan komma att uppskatta den kristna extremmetallen tack vare detta band.

Betyg: 2/5

/Ulf Classon

Inga kommentarer: