tisdag 29 december 2009

Skivrecension

Öresund Space Collective

"Good planets are hard to find" 2009




Detta är mitt första möte med det Malmö- samt Köpenhamnbosatta bandet Øresund Space Collective och jag kan inte påstå att jag blir speciellt sugen på att kolla upp övriga katalogen efter att ha lyssna in mig på ”Good Planets Are Hard To Find”. Inte för att det är dåligt utan mest för att denna sort av instrumental progressiv rock sällan går hem hos mig. Egentligen borde jag älska det då de sex spåren som skivan utgör alla bjuder på en underbart skön jamkänsla vissa stunder men efter ett tag blir det mest segt och långtråkigt. Musikerna är dock oerhört duktiga och soundet med sina rymdlika syntljud är riktigt snyggt men för att vara ett spacerockband vi lyssnar på så lyfter det aldrig riktigt. De ljudlandskap bandet målar upp med alla sina instrument passar på sin höjd in som bakgrundmålning hos mig men är du ett fan av till exempel Yes eller något annat utsvävande progrockband så skall du definitivt kolla upp Öresundskollektivet.

Betyg: 2/5

/Ulf Classon

Inga kommentarer: