söndag 21 november 2010

Ross Halfin

"The ultimate Metallica" 2010

Mina första minnen av namnet Ross Halfin är från 80-talets Kerrang. Jag vet inte riktigt vad det var, men jag lade snabbt olika fotografers namn på minnet, så som Halfin, Zlozower, Costello, Weiss. På samma sätt lärde jag mig tidigt alla olika gitarrmärken, utan att vara gitarrist eller ens kunna slå an ett ackord. Det hörde liksom till när man var hårdrockare i tonåren och hade ett fanatiskt intresse för musik.
Denna stora coffeetablebok är en djupdykning i bandets historia. Från de första bilderna Halfin tog på bandet 1984, fram till senaste turnén med "Death magnetic" världen över. Om Bob Rock under lång tid var deras hovproducent, blev Ross Halfin deras hovfotograf. Den kortväxte britten som fotade medlemmarna överallt och alltid lyckades få enastående resultat.
I boken bjuds det på ett ganska långt och roligt förord av världens mest danska amerikan, Lars Ulrich, där han också berättar kring deras brytning med Halfin i mitten av 90-talet och som kom att vara i 10 år.
Även om fotona är bokens kärna, ges det även en mycket stor behållning i att läsa alla texter i slutet av boken. Här berättar Paul Brannigan (Kerrang), Phil Alexander (Mojo), Paul Rees (Q), Brad Tolinski (Guitar World) och Steffan Chirazi (So What) om hur de kom i kontakt med både bandet och fotografen i fråga. Väskrivna och humoristiska texter som höjer bokens innehåll ännu ett snäpp.
Slutligen ges det även en längre intervju med Halfin, utförd av nyss nämnde Chirazi, som är klart läsvärd.
"The ultimate Metallica" är en given bok för varje Metallica-fan att gotta ner sig i. Det är mer än 250 bilder att studera och njuta av och det är ett självklart faktum, vilket många gånger klargörs i boken, att ingen annan kan fota Metallica som Ross Halfin!

PS. Glöm inte att kolla in Halfins hemsida med tillhörande dagbok! Mängder av roliga och intressanta bilder från bl a Metallicas precis avlutade Australienturné. DS.

Ross Halfin här