onsdag 30 december 2009

Skivrecension

Johnfish Sparkle

"S/T"




Det är inte bara i vårat norra land som retrorocken blomstrar utan även i södra och varma Italien har det börjar röra på sig i sjuttiotalsmyllan. Ur askan av JackyJail föddes 2008 powertrion Johnfish Sparkle som snart gick in i studion och spelade in sin självbetitlade debut som just nu snurrar i stereon hemma hos mig. Bandet övertygar inte på mig till hundra procent men överraskar med ett skönt avskalat sound och musik som känns ärlig. Bandet ger sig i kast med riffig bluesrock som hämtar energi från akter som The Who, Cream och Robin Trower men mest av allt är det Led Zepplin som gäller (lyssna på snyggt akustiska ”Tale of the Lonely Man” tillexempel). Jag vill även dra paralleller med en annan powertrio vid namn Rush och deras debutalster. Rush må ha varit (och är) långt mer avancerade i sitt musicerande men även dom ville på sin debut låta som Led Zepplin och mycket av det går igen på Johnfish Sparkles debut.
Grabbarna Al Serra (sång och gitarr), Dave Perilli (bas) och Rob Gasoline (trummor) är en väl sammansvetsad enhet som med bravur framför sina instrument på ett ledigt sätt och jamkänslan är ständigt närvarande men jag är trots allt inte helt nöjd som sagt. Musiken må vara snyggt framförd men jag saknar dom riktigt starka låtarna. Bitvis glimrar det till men refrängerna är allt för anonyma och melodierna inte riktigt utmanande. Men som debut lovar detta musikaliska verk mer än väl och jag ser redan fram emot uppföljaren.

Betyg: 3/5

/Ulf Classon

Inga kommentarer: