lördag 26 december 2009

Skivrecension

Fair Warning

"Aura" 2009



Tyska Fair Warning gjorde comeback för några år sedan med ett album som kanske inte blev den framgång som dom hoppats på, men skam den som ger sig! Nu är dom tillbaka och det verkar som nya ”Aura” kan få sig ett bättre mottagande.
Personligen är jag inget fan av vare sig bandet eller genren, men ”Aura” känns oerhört genomarbetad och här finns gott om refränger som vill tampas om utrymmet på min minnesbank. På nya skivan skiljer sig inte bandet speciellt mycket rent musikaliskt från det jag hört med dom tidigare, utan det är fortfarande ett pudelaktigt AOR-band som vill trängas sig in i den lite hårdare rockgenren.
I centrum står naturligtvis dom stora refrängerna, dom väl tillrättalagda melodierna, Tommy Hearts fantastiska sång och Helge Engelkes flinka gitarrspel men som vi sagt så många gånger förr – detta ger mig ingenting. Var finns dramatiken? Var finns kanterna? Var finns variationen? Detta är nämligen fullständigt odramatiskt, det är en allt för polerad ljudbild och allt låter likadant! Undantaget det sista för avslutande ”Station to Station” i och för sig, som med ett småfunkigt framförande är plattans bästa spår.
Jag kan bara avsluta som vanligt genom att säga att fans av bandet och genren lär digga detta, men för min del ger det mig ingenting.

Betyg: 2/5

/Ulf Classon

Inga kommentarer: