tisdag 29 december 2009

Skivrecension

Eternal Tears of Sorrow

"Cildren of dark waters" 2009



Jag kan inte dra mig till minnes att jag gett mig i kast med att lyssna in mig på finska Eternal Tears of Sorrows backkatalog men jag skall helt klart kolla upp den lite mer efter mötet med nya ”Children of Dark Waters” som nu snurrar i min stereo. Kanske inte på grund av att det är exceptionellt bra utan mest för att det faktiskt är klart kvalitativ metall som definitivt går att konsumera mer av. Hursomhelst så lirar dessa landsgrannar en blandning av extremmetall (death och black metal), doom och goth. Här ryms så väl kvinnosång som manlig rensång, growl och någon form av skrik. Det är bombastiskt så det förslår de gånger orkesterarrangemangen får göra sitt och det är faktiskt de gångerna som musiken lyfter ett extra snäpp. I övrigt är det klart godkänd nordisk metal som dom bjuder på där det ibland pinnar iväg i snabbare partier innan det stannas upp och laddas för lite tungt gung eller mer atmosfäriska gothpartier. Kan man kanske kalla det progressivt rent ut sagt? Nåväl, Eternal Tears of Sorrow är lika svåra att beskriva som det är att hitta några ljusa ögonblick då det mest hela tiden är mörkt som graven det som dom spelar upp för oss. ”Children of Dark Waters” är helt klart värt att kolla upp om du gillar din metal becksvart och omväxlande.

Betyg. 3/5

/Ulf Classon

Inga kommentarer: