fredag 9 september 2011

Skivrecension

Mastodon


"The Hunter" 2011



















Jag minns fortfarande hur knockad jag blev av förra släppet "Crack the skye". Ensam på Warners kontor i ett stort konferensrum fick jag möjlighet att lyssna på detta mästerverk flera månader innan utgivningen. Det lät annorlunda än de tidigare albumen, men jag flöt med i den flummiga storyn om Rasputin och svarta hål och njöt till fullo.
Nu kommer då "The Hunter" och jag måste säga att efter otaliga lyssningar kommer detta album utan tvekan att kvala in till en topplacering på 2011 års bästa skivsläpp. Gänget från Atlanta gör det igen och bjuder på en sällan hörd ljudupplevelse som återigen knockar mig.
Försa gångerna jag hörde inledande "Black tongue" och "Curl of the burl" blev jag lite lätt oroad, men nu finner jag dessa spår vara alldeles förträffliga och passar utmärkt in i den helhet som bildar "The Hunter".
Bäst i denna magnifika kompott är nog "The octopus has no firends" som påminner en hel del om det material som visades upp på tidigare nämnda "Crack the skye". Helt klart ett Mastodon på topp.
Visst kan det på ett eller två ställen halta till något, men på det stora hela är det här musik när den är som bäst.

Betyg 4/5

/Niclas

Inga kommentarer: