tisdag 29 december 2009

Skivrecension

Cain

"The master clockwork" 2009




Bandet Cain från Kalmar kommer här med sin demo, i förhoppning att få skivkontrakt. Med risk för att låta väldigt elak tycker jag det inte är så konstigt att dessa grabbar ännu inte blivit signerade till något bolag. Detta är tråkig metal med fjantsång! Det låter som en blandning av mesiga Hammerfall och nya Scar Symmetry.
Cain (vilket dåligt namn dessutom!) försöker stundtals låta lite hårda och tuffa och det misslyckas de rejält med. En del av texterna blir på skämtnivå á la Manowar, t ex titellåten som till och med innehåller orden ”the hammerfalls” om jag inte hör helt fel.
Det bjuds även på en del falsksång emellanåt, i låten ”Lost forever more” kan man inte undgå att höra hur sångaren Patrik Stomberg hamnar i helt fel i tonart.
När jag tänker efter så kanske Cain inte så skulle låta så dåligt om de helt enkelt sparkade sångaren och lirar på i samma spår fast kanske med lite mer tyngd. Power metal-dyrkande Patrik gör faktiskt att hela bandet låter så mycket sämre.
Demon är ändå välproducerad och spår som ”Red Water” är stundtals lite medryckande. Jag önskar så att dessa smålänningar kunde lyssna lite mer på band som Evergrey och inse att mjukhet inte alltid behöver resultera i mes-metal. För efter halva denna skivan får jag nog.
På bandets myspace-sida skryter de med ”We are the intelligent” och det vill jag motstrida. Hela ”The Master Clockwork” är mitt bevis.

Betyg: 1/5

/Sara Andersson

Inga kommentarer: