lördag 26 december 2009

Skivrecension

Suffocation

"The close of a chapter - Live in Quebec city" 2009

Detta är en re-release av en konsert Suffocation gjorde i Quebec 2005 som då endast släpptes i några få exemplar.
Trots att jag lyssnar på en hel del death metal har jag aldrig riktigt lyssnat in mig på Suffocation. Det finns så många amerikanska dödsband därute på marknaden, gäng som: Morbid Angel, Deicide, Cannibal Corpse, Hate Eternal osv och den amerikanska dödsen har på sistone hamnat lite i skymundan ty många har riktat ögonen och öronen åt annat håll, nämligen åt Polen och band så som Behemoth och Vader. Speciellt Behemoth har ju kommit in som en diabolisk och frisk vind i dödslandet och rört till i grytan med de senaste släppen. Men nu går alltså turen till ett amerikanskt gäng, och de lyckas övertyga mig om att inte endast blicka mot Polens gränser.
Suffocation spelar typisk 90-talspräglad amerikansk death metal med teknisk precision och man hör att det görs med lång erfarenhet. Mellan sångerna är det inga långa mellansnack, men det är till en fördel då killarna lyckas hålla uppmärksamheten på musiken hela tiden. Och det segar heller inte till det, tempot är jämnt under hela plattan. Jag bör också tillägga att Suffocation inte blir tråkiga live, vilket t ex Deicide kan bli i längden.
Ljudmässigt är skivan ganska rå och om man blundar känns det nästan som att man står i publiken, troligen bredvid en massa långhåriga män som svingar sitt hår i takt och tänker på köttfärs och scener brutalare än de man kan avnjuta i Saw-filmerna. Och det känns helt naturligt och ganska rogivande.
Tillsammans med t ex ”The Wacken Carnage” med svenska Bloodbath som kom förra året, är detta en av de absolut skönaste liveplattorna i genren death metal. Så koppla av, njut och låt Suffocation ta med dig på en blodig resa till Kanada!

Betyg: 4/5

/Sara Andersson