lördag 5 mars 2011

Skivrecension

Children of Bodom

"Relentless, reckless forever" 2011



Jag har aldrig varit något större fan av den finska scenen. Personligen tycker jag att det roligaste som någonsin kommit från Suomi är Hanoi Rocks och The Flaming Sideburns.
Children of Bodom har nog aldrig tidigare fått speltid på stereon förrän nu. Visst är det ett välsmort maskineri som Alexi Laiho chefar över, men samtidigt låter det i mina öron som så mycket annat inom samma genre. Dessutom har jag från och till lite svårt för hans röst. Bandet och musiken hade i mitt tycke fått en helt annan dimension om Alexi ägnat sig åt ren sång istället för sitt halvt som halvt kväsande.
Men visst finns här låtar som gör intryck. En sådan är exempelvis "Roundtrip to hell and back", som står ut lite mer än de andra.
CoB är som sagt ett gäng kunniga musiker som kan sina tempoväxlingar och solon, men ibland blir det helt enkelt bara för anonymt och jag tappar intresset åtskilliga gånger under de 10 spåren.
Nej, inte heller efter detta album blir jag en CoB-fantast, även om jag kan se att väldigt många hyllar detta band.

Betyg. 2/5

/Niclas