tisdag 29 december 2009

Skivrecension

Siegfried

"Nibelung" 2009




För ett tag sedan recenserade jag det nya alstret av Elis, som då fick ett medelmåttigt betyg, och nu är det alltså dags för Siegfried där sångerskan från Elis också medverkar, detta band är hennes huvudprojekt. Jag tycker faktiskt att hennes röst passar bättre i Siegfried också.
Det är en knasig blandning som det tredje verket ”Nibelung” bjuder på, heavy metal med tyska texter och hedniska sagor och hela tre vokalister! Förutom Sandra Schleret från bland annat Elis så sjunger också medlemmarna Bruder Cle och Werner Bialek. Cle growlar på lite mystiskt och halvaggressivt medans Werner står för finstämda rollen som Siegfried i sagorna.
De som läst mina tidigare recensioner förstår att jag inte är mycket för sånginsatser som liknar power metal så då och då stör jag mig ganska mycket på ljuve Siegfried.
Hur som helst är det lite intressant med konceptskivor som har med mytologi att göra och jag önskar just nu att jag kunde tyska bättre för att kunna avgöra om texterna är skrivna på ett intressant sätt. Det finns ju många band i denna textgenre, och många av dem avhandlar många intressanta berättelser.
Själv föredrar jag hårdare band än just Siegfried, men för många som tycker om lite speciell heavy metal kan detta vara en väg in i mytologins magiska värld.
Intressantast på hela skivan är de majestätiska och episka partierna, där bandet har valt att lägga in en kör eller spännande effekter som ger Nibelung lite av en Sagan om ringen-känsla. Början på inledande ”Der ring der nibelungen” får mig att tänka lite på gruppen Summoning.
Jag efterfrågar mer tyngd av Siegfried och om de inte vill följa det rådet ber jag dem att bli ännu mer originella. Vissa band behöver ju inte mangla på i tokfart hela tiden för att vara intressanta… Eller?

Betyg: 2/5

Sara Andersson

Inga kommentarer: