fredag 30 december 2011

Skivrecension

Primal Fear

"Unbreakable" 2011



















1997 grundades ett av den tyska Power Metal-scenens ledande band av sångaren/basisten/producenten Matt Sinner och den forne vokalisten i Gamma Ray, Ralf Scheepers.
Scheeper hade verkligen hunnit göra sig ett namn i Tyskland och resten av världen då han sjöng i Kai Hansen's nya projekt efter Helloween och då Scheepers inte haft mycket på schemat sedan sitt avhopp 1993 så var det nog många som jublade åt den nya konstellationen som kom att heta Primal Fear.
Enligt min mening hade Primal Fear sina stora år under slutet på 90-talet och början på millennieskiftet då min favorit "Nuclear Fire" (2001) släpptes på marknaden.
Men de har stadigt legat kvar i toppen, strax bakom giganterna Helloween, Gamma Ray och Blind Guardian. Utan tvekan har de släppt ifrån sig riktigt bra material även senare, som fantastiska "Seven Seals" (2005), men jag saknar det typiska råa, tyska som fanns i början av Primal Fear's existens.
Med "Unbreakable" har de gått tillbaka lite till sina rötter, men till en början saknas ändå någonting, det känns som att den är satt på 'hold'. "And There Was Silence" är spåret som gasar igång det hela och från och med nu växer den undan för undan.
"Where Angels Die" är riktigt imponerande och när "Unbreakable (Part II)" ljudat klart så känner jag igen det Primal Fear jag pratade om. "Marching Again" ger oss en lektion i riktig metal och "Born Again" är en skön midtemplåt som ger oss tid att andas.
Tyvärr så ger även de två sista spåren oss det, då "Unbreakable" faller tillbaks lite dit där den började. Men i det stora hela har de gjort en mer än godkänd nionde skiva och de är uppe och nafsar på fyrapoängaren, men tar sig inte en riktigt nog stor tugga. Jag hoppas att de tar med sig mellanparten av "Unbreakable" och åstadkommer storverk med sitt nästa alster!


Betyg: 3/5


/Martin

Inga kommentarer: