söndag 4 december 2011

Skivrecension

Edguy

"Age of the Joker" 2011



















Edguy är ett viktigt band för min väg in i hårdrocken i början av 2000-talet. Tillsammans med band som Helloween, Hammerfall och Rhapsody banade de väg in emot en helt ny musikalisk värld för mig. "Theater of Salvation" (1999) var den första skivan jag hörde med dem och jag hävdar än idag att det är deras bästa alster, vad alla andra än säger.
Edguy förlorade utan tvekan en stor skara fans i och med den totala stilförändringen inför "Rocket Ride" (2006) och det är förståeligt då de gick ifrån Power Metal-genren helt och hållet och riktade in sig på mer klassisk rock.
Även om jag tycker att det är synd att ett av världens bästa Power Metal-band då i princip gick i ,så håller jag mig kvar vid dem och uppskattar deras nya musik, även om jag hellre bränner på "Babylon" än "Superheroes" alla dagar i veckan.
"Age of the Joker" är det 'nya' Edguy's tredje album och deras nionde totalt i karriären och den här gången blev jag ganska besviken på resultatet.
Den inleds dock väldigt bra med 8-minuterseposet "Robin Hood" som låter ganska typiskt för det nya soundet och följs åt av "Nobody's Hero" som är en riktig metaldänga av världsklass och det bådar gott. Men sen tappar skivan allt och ha skip-knappen redo och hoppa fram några hack, för det här är nästintill sömnmedel som tyskarna bjuder oss på.
Men som tur är faller inte resten helt platt, utan den rycker upp sig rejält med "The Arcane Guild" som gör att man får svettas lite och följs av skivans bästa midtempolåt, "Fire on the Downline". De två avslutande "Behind the Gates to Midnight World" och powerballaden "Every Night Without You" rundar av "Age of Joker" på ett bra sätt och de slutar ändå med hedern i behåll. Men ack vad jag saknar deras fantastiska 90-tal!


Betyg: 3/5

/Martin

Inga kommentarer: