torsdag 8 augusti 2013

Bokrecension

"KISS - den osminkade sanningen" 2013

Carl Linnaeus






















Det var väl dags. Som tonåring slukade jag "Still on fire" och "Shout it out". Två böcker på svenska som länge fungerade som biblar för undertecknad. Det var från dessa böcker jag lärde mig om de olika bootlegen och viktiga konserter och händelser i bandets historia. 
När nu herr Linnaeus åtskilliga år senare publicerar sin version av bandets historia, är det bara att ta av sig hatten för ett "job well done".
Som gammalt och smått fanatiskt KISS-fan, dock utan någon större samlarmani, har jag genom åren läst allt, lyssnat på allt och studerat tusentals bilder av bandet. Jag måste erkänna att jag kan det mesta, även om det främst är 70 och 80-talet som jag finner intressant. Dagens upplaga av bandet är inte mycket att hänga i granen, speciellt efter det ganska horribla giget på Friends Arena tidigare i år.
Linnaeus får med allt det som är värt att veta och lite till. Visserligen kommer det kanske för egen del inte fram alltför mycket ny information, men här finns även godbitar för en liten fanatiker som undertecknad. Exempelvis att KISS i tidiga år troligtvis lånade pengar från maffian är en intressant liten fakatbit, som inte tidigare kommit fram
Det som dock imponerar mest är hur välskriven boken är. Inte ett stavfel, inga konstiga meningar och grammatiskt riktigt rakt igenom. Detta är något som blir mer och mer sällsynt i böcker har jag lagt märke till under åren. Ofta känns det som att man missat korrekturläsningen för att snabbt få ut boken, vilket är vanligast i översatta verk.
Lägg därtill ett mycket intressant bildmaterial. Bland annat en del bilder från Richard Galbraith, som fotade bandet flertalet gånger i Tulsa, Oklahoma genom åren. För övrigt har han en bok ute med bara sina KISS-bilder och den rekommenderar jag varmt.
Linnaeus har ett bra språk genom hela boken, vilket gör texten mycket levande. Just sidorna om Stanley och Simmons första möte är ljuvliga och mycket detaljrika tack vare intervju med dåtida medmusikanten Stepehen Coronel, som verkar sitta inne med ett otroligt detaljerat minne. 
Jag har faktiskt svårt att se någon skriva en bättre biografi än den här, då den faktiskt täcker alla aspekter av bandet och vad de gått igenom. Dessutom har svenska KISS-oraklet Alex Bergdahl varit med och faktakollat boken, vilket ger den ännu mer tyngd.
Vi får hoppas på en engelsk version då fler världen över bör få chans att läsa "Den osminkade sanningen"

/Niclas

Inga kommentarer: