onsdag 27 oktober 2010

Skivrecension

OHMprey "S/T" 2009



Debutalbumet från Chicagobaserade OHMprey börjar direkt med ett tillbakalutande jammade i form av första spåret ”Someone said you were dead”. Titeln förvånar mig då den enligt mitt tycke inte alls passar ihop med den softa musiken, men efter en lyssning gör faktiskt inte så många av de andra titlarna det heller. Och inte designen på skivan. Så kräsen jag är. Varför?
Jo, detta är stundtals riktigt skön progressiv och jammande rock och eftersom just progressiv rock är en intressant genre som ligger mig nära förutom metal så har jag alltid dragits till den mystiska delen av den typen av musik. Skumma, färgrika omslag och titlar med rymd- eller magi-teman.
Här saknas det, men levereras som sagt ändå relativt intressant musik. Sköna ”The girl from Chi Town” har till och med lite rymdkänsla och det är ett stort plus.
Gitarrerna är väldigt klara och rena vilket gör att musiken stundtals påminner mig om Ozric Tentacles, även om den brittiska gruppen blandar olika typer av stilar betydligt mer än OHMprey förmodligen någonsin kommer att göra. Att musiken är instrumental men ändå inte blir supertråkig i längden har också de två banden gemensamt.
Efterföljande ”Denny’s by the Jail” får mer fart och låter rent av lite metal när tempot ökas.
Det är svårt att jämföra med gamla 70-tals band eftersom även om OHMprey säkerligen tagit inspiration ur band som t ex King Crimson så låter detta ju ändå väldigt modernt och saknar en retro-känsla som t ex band som Astra tydligt har.
Jag saknar den visuella effekten och stimulationen, där OHMprey hade kunnat göra så mycket mer än detta. Och det hade också kunnat bli en intressantare skiva om bandet hade tagit ut svängarna mer och förvånat lyssnaren. Helt enkelt flippat ut mer. Tänk Hawkwind. Men debutalbumet blir ändå godkänt.

Betyg: 3/5

/Sara