tisdag 29 december 2009

Endstille

"Verführer" 2009

De tyska svartmetallarna i Endstilles två senaste alster är de två jag tagit del av i bandets katalog sedan tidigare och både ”Navigator” (2005) och “Endstilles Reich” (2007) får rätt så låga betyg i min bok. Habil black metal av den enklare sorten har varit mitt intryck så vad talar för att inte nya ”Verführer” skall gå samma betyg till mötes? Ingenting egentligen men tyskarna överraskar en del dock. I grund och botten är det fortfarande den isande och mörka sidan av riktigt ”true” black metal som gäller i ett tempo som gör dig fartblind. Det är klart kompetent men saknar både Immortals ondskefulla melodier och Satyricons kompromisslöshet. Melodierna går att skönja någonstans i ljudbilden men de är oerhört otydliga. En del tag till att skapa en snygg isande atmosfär finns där men ger sällan några kalla kårar längs med ryggraden. Till allt detta adderas Iblis växelvis väsande och växelvis småmorrande sång. Inte så mycket positivt än? Nej helt rätt men bandet överraskar som sagt lite och det genom att ha ett mer varierat material denna gång. Det finns mer utrymme för att ta ett steg tillbaka i tempo och låta både trummor och gitarr vila lite och satsa mer på tyngd och dynamik. Det är dessa partier som lyfter musiken och som är bäst men så bryts det av och piskas på i hundra knyck igen och allt faller in i det stereotypa black metal-facket. En uppryckning helt klart men fortfarande inget som får mig på fall.
Omslaget förtjänar ett extra omnämnande föreställandes den tyske kejsaren Wilhelm den andre som är dränkt i blod och iförd slaktarmundering. Omslaget känns definitivt farligare än vad musiken gör.

Betyg: 2/5

/Ulf Classon