lördag 26 december 2009

Skivrecension

Tim "Ripper" Owens

"Play my game" 2009



Stackars Tim Owens, som blev “Ripper” med hela metallvärlden genom att ersätta Rob Halford i Juads Priest, han har det inte lätt. Hans solodebut blev nämligen sågad av mig långt innan jag ens hört den. För mig är han en duktig Halford-imitatör men jag kan för allt i världen inte förstå hur folk kan hylla honom som dom gör och när han nu försöker sig på att låta som min hjälte Ronnie James Dio – ja då är måttet rågat! För mig låter det bara ansträngt när han tar i och då det blir lite tyngre och teatraliskt så skall det låtas som Dio och det funkar inte! Inte för mig i alla fall.
Nåväl, jag är väl kanske lite hård mot pojken, men jag kan verkligen inte höra storheten med hans röst trots att detta skulle kunna vara det bästa jag hört med honom. Nej han skulle behöva en producent som kan locka fram det personliga ur hans röst så han kan ta steget ut från förebildernas massiva skugga. Sen skulle han behövt ha en rejäl låtskrivare nu när det skall solodebuteras, för trots att en gästlista med artister från akter som Kiss, Savatage, Queensrÿche, Nevermore, Dio, Whitesnake, AC/DC, Quiet Riot och Black Sabbath finns att tillgå, så finns det ingen riktig klass på låtarna. Vi pratar om klassisk heavy metal utan konstigheter här och inte en enda refräng eller melodi får mig att reagera.
Herr Owens fans lär dyrka detta album, men för mig är detta ytterligare ett album där han hyllar sina egna förebilder istället för att bli en själv.

Betyg: 2/5

/Ulf Classon

Inga kommentarer: