lördag 14 maj 2011

Bokrecension

Ross Halfin

"Def Leppard - The definitive visual history" 2011


















Ross Halfin har helt plötsligt börjat spotta ur sig böcker. Först den magnifika boken om Metallica förra året och nu en ny bok i modell större om Sheffield´s finest, Def Leppard.
Konceptet är samma som med Metallica, Ross bilder från tidigt i karriären fram till idag och det är en alldeles förträfflig historia som utspelar sig på sida upp och sida ner.
Än idag minns jag hur en gammal klasskompis berättade att en annan kompis precis köpt "Pyromania" och pekade på omslaget som fanns att beskåda på baksidan av ett nummer av OKEJ. Dagen efter satt jag hemma hos denne kompis och avnjöt det senaste stjärnorna på hårdrockshimlen 1983.
Ross Halfins bok följer bandet från hans första möte med dem i juni 1979 när han och Geoff Barton landar i Sheffield för att få uppleva Def Leppard live. Ett möte som slutar med att Barton hyllar leoparden och Halfin instämmer samtidigt som han urinerar i ett handfat.
I boken bjuds det på ett förord av Joe Elliot och även flertalet anekdoter från de andra medlemmarna och många hyllningar av bortgångne Steve Clark.
Utan tvekan är bilderna från "Pyromania" och "Hysteria" roligast. Kanske mest för att det var då de var på sin topp och det var under denna tid jag föll för dem pladask. Showen under deras turné för "Hysteria" var otroligt läcker och jag grämer mig fortfarande över att jag aldrig fick uppleva den.
Ross Halfin är en utmärkt rockfotograf som alltid lyckas knäppa de där riktigt bra och intensiva bilderna, så även i fallet med Def Leppard.
"The definitive visual history" är rena rama porren för alla Def Leppard-fans och ingen lär bli besviken.

/Niclas