lördag 21 maj 2011

Skivrecension

Hammerfall

"Infected" 2011

















Jag har alltid tycket att Hammerfall legat farligt nära Spinal Tap. Minnet från giget på Sweden Rock för flera år sedan då en jättehammare hängde över scenen, har bitit sig fast.
Nu är de svenska hårdrockshjältarna tillbaka med buller och bång och låter faktiskt helt ok på sina ställen. Första gången jag hörde introt "Patient Zero" trodde jag att de fått ihop ett "Operation mindcrime" liknande alster, men så var inte fallet skulle det visa sig. Det inledande riffet påminner i mina öron svagt om Rammstein, men är en habil stänkare som funkar bra.
Bäst på plattan är utan tvekan "Bang your head", cans hyllning till hårdrocken som han upptäckte 1981. Enligt mig är detta det bästa de någonsin komponerat ihop och torde bli en given allsångsbrakare live. Riktigt kul!
Efter detta rullar det på med ganska traditionsenlig hårdrock för band i hammerfalls liga. Inte dåligt, men ej heller något som jag jublar över. Sjunde spåret "I refuse" är även den en riktigt bra låt och inledande riffet, igen, påminner en aning om gamla Dokken, vilket aldrig kan vara dåligt.
Nej, jag får nog erkänna att Hammerfall lyckats ganska bra med "Infected" och har tillsammans med James Michael skapat en schysst ljudbild. En liten kul notis är att Nikki Sixx skulle medverkat som speakerröst på ett spår, men det blev aldrig av.

Betyg 3/5

/Niclas