tisdag 7 juni 2011

Bokrecension

Neil Daniels

"Don´t stop believin´ - The untold story of Journey" 2011

Det här var ännu en bok jag verkligen såg fram emot när jag hörde talas om den för ungefär ett år sedan. Sedan tidigare finns det ingen egentlig bok om bandet, om man inte räknar Laura Monica Cucus bok "Steve Perry - A singer´s journey" (2006), men den handlar ju som titeln anger, främst om Steve Perry. Dock lämnar den, precis som Daniels bok, en del övrigt att önska.
Det stora problemet med Daniels bok är bristen på intervjuer med de faktiska bandmedlemmarna. Enligt författaren och även andra inom branschen, ska många i Journeylägret skrivit på papper som medför tystnadsplikt angående allt Journey. Detta gör ju det hela något svårt att då bygga en bok på. Kontentan blir att Daniels bok främst bygger på mängder av intervjuer gjorda av andra journalister och musiktidningar från 70-talet och framåt.
En som dok inte är tyst är bandets gamle manager Herbie Herbert, som Daniels haft möjlighet att intervjua. Problemet är dock att det hela bli en aning ensidigt och sett från Herberts sida och Herbert, ja han är inte nådig i sina sågningar av Perry, men även av Cain och Schon.
Steve Perry ska enligt Herbert vara en av jordens stora egotrippade skitstövlar och han skulle aldrig under några omständigheter vilja försonas med sångaren. Någonsin.
Vad som framkommer i boken är att det var mycket strul under tiden Perry var med i bandet. Han var egotrippad och okamratlig och ska enligt Herbert mest hållit sig för sig själv. Om det var så är ju mycket möjligt, men här finns väldigt lite i boken som talar för Perry, eller Cain och Schon. Herberts påstående får stå obesvarade och det gör det hela lite problematiskt. Det hade varit så mycket mer intressant om författaren verkligen haft möjlighet att intervjua medlemmarna och fått deras stories direkt. Nu bygger mycket av den fakta som kommer fram, på andra och tredjehandsuppgifter.
Samtidigt är det kul med en bok om ett så stort band som Journey. Kanske kommer det egentligen inte fram så mycket nytt, men det är ändå en helt ok läsning. Dock kommer det inte fram några nya uppgifter angående Jeff Scott Sotos sparkning och han som så många andra involverade får ju inte prata om saken, vilket han även berättade när jag intervjuade honom för något år sedan.
När jag nyligen intervjuade Deen Castronovo nämnde han att det var helt galet av JSS att gå emot Journey, då de numera har legenden och tuffingen Irving Azoff som manager. Dock ville Deen väldigt gärna läsa boken, vilket jag tipsade Neil Daniels om. Han nämnde då också att Jonathan Cain inte var speciellt förtjust i detta alster.
En liten notis i det hela är att Andrew McNeice från Melodicrock.com har skrivit förordet och är även representerad genom boken via egna intervjuer samt skivrecensioner. Just recensionerna är lite intressanta då de är så otroligt onyanserade. Allt Journey spelat in är fullkomliga mästerverk, vilket inte känns helt ärligt.
Nåväl, "Don´t stop believin´" bjuder som sagt på en helt ok läsning där man får ta en hel del av innehållet med en nypa salt, men samtidigt får den dig garanterat att börja spela igenom dina Journeyalbum igen och inse att bandet med Perry i spetsen, var något alldeles extra.

/Niclas