lördag 20 november 2010

Skivrecension

Houston "S/T" 2010



Första gången bandet passerade min radar var väl i början av året. Jag hörde någon låt och läste om bandet på diverse forum där de unisont hyllades.
Det är dock först nu som deras debut har hittat in i cd-spelaren och jag knockas redan i första spåret "Pride". Det här är svensk AOR av ett sällan skådat snyggt slag. Fantastiska låtar som fångar känslan av Toto, Journey och främst kanske Bon Jovis debutplatta. Smäktande synthar och riviga gitarriff gör att det här faktiskt är något av det bästa jag hört på väldigt länge.
Houston består av två killar, Fredie Allen och Hampus Hank Erix, och med hjälp av exempelvis veteraner som Tommy Denander och Thomas Vikström har de snickrat ihop det bästa svenska melodiösa hårdrocksalbumet på år och dag. Det är uppenbart att Allen/Erix har en synnerligen god förmåga att skriva slagkraftiga 80-talsmelodier, som inte för den skull på något vis är patetiska eller bleka. Det hela känns väldigt självklart och det vore ytterst konstigt om vi inte får se mer av det här bandet i framtiden.
Lyssna framförallt på duetten "Truth slips" med för mig helt okända Helena Alsterhed! Det är ingen dålig pipa den tjejen sitter inne med.
Gå nu ut och stöd din lokala skivaffär samt bandet och köp plattan! Ladda inte ner.

Betyg 4/5

/Niclas