fredag 25 december 2009

Voices of Rock

"High and mighty" 2009

Producent- och låtskrivarduon Michael Voss (Casanova, Mad Max) och Chris Lausmann (Bonfire, Jaded Heart) har jobbat med fler sångare än vad en normal supermusiker kan drömma om och anledningen stavas ”Voices of Rock”. Detta är ett gemensamt projekt där dom bjuder in mer eller mindre välkända sångare och nu har vi kommit fram till utgåva nummer två och ingen av de personer som deltog med sång på debuten är med nu på uppföljaren ”High and Mighty”. Musiken som dessa nya begåvningar får ge röst till rör sig i det melodiösa hårdrockslandet men med lite väl mycket rosafluffiga keyboards för min smak. Skulle tro att herrarna Voss och Lausmann rådyrkar åttiotalets storslagna powerballader för även om det biter till i riffen emellanåt så känns helheten rätt så snäll och lite för tillrättalagd för min smak.
Musiken är förvisso oklanderligt framförd men låtmaterialet håller ingen högre intressant klass vilket gör att intrycket faller rätt så snabbt för min del. Bland ”höjdpunkterna” hör vi bland annat småepiska ”Tonight” som har ett lite lägre sångregister än vad vi är vana vid att mickföraren, Joe Lynn Turner (ex-Rainbow, Deep Purple), pysslar med.
Vidare kan jag ge en liten tumme upp för den Def Leppard-lika ”Remember Me” med Rob Rock (Impelliteri) på sång och även den småriviga ”Dirty Games” med David Reece (Gypsy Rose, ex-Accept) funkar helt klart. Övriga insatser från snubbar som tillexempel Tony Martin (ex-Black Sabbath), Paul Shortino (Rough Cutt) och Bert Heerink (Vandenberg) är ju klanderfria men finns inte låtmaterialet så räcker det inte med en enastående rockröst. Sämst intryck på mig gör i alla fall forne TNT-sångaren Tony Mills. Han tillhör inte mina favoriter men jag har alltid ansett att han är en duktig sångare. Men på ”In the Heart of the Young” gör herr Mills en småjobbig och ibland smått nasal insats som tillsammans med en könsstympad Per Gessle-kör förstör hela låten. Synd, för det semiakustiska anslaget är snyggt.
Nej ”Voices of Rock” imponerar inte på mig, vare sig till låtmaterial eller till gästlista. Jag vill ha mer refränger som rycker tag i en och är det inte dags att någon lyckas ro iland ett liknande projekt med alla dom stora sångarna som Dio, Coverdale och Plant för att nämna några?

Betyg: 2/5

/Ulf Classon