lördag 16 oktober 2010

Filmrecension



Jag hade stora förhoppningar om denna film. Ett kul och intressant band, 70-talets LA och girl power långt innan Spice Girls var födda. Tyvärr lever väl "The Runaways" riktigt upp till mina förväntningar, men bjuder ändå på en helt ok filmupplevelse.
Dakota Fanning och Kristen Stewart är extremt porträttlika de riktiga huvudpersonerna, dock tycker jag emellanåt att Stewart är något träig i sitt skådespel.
Filmen tar sin början 1975 och man får sedan följa med på resan som görs med managern/upptäckaren/galningen Kim Fowley. En smått mystisk figur som även kom att hjälpa KISS med låtkomponerande på "Destroyer".
Filmen bygger på Curries självbiografi "Neon angel" och även om jag inte läst den, kan jag tänka mig att den, precis som de flesta självbiografier, är ett hopkok av verkliga händelser, fiction och fragmentariska minnesbilder.
Filmen är snygg i många scener, bl a tillfället då Jett och Currie småhånglar för första gången. Cigarettrök, rullskridskor, rött ljus och "I wanna be your dog" i bakgrunden. Snyggt!
Mot slutet går det dock lite fort och helt plötsligt är Joan Jett soloartist och har släppt "I love rock and roll". Det är en miss och gör att filmen inte når ända fram i slutet. Dessutom är det en brist att Lita Ford knappt figurerar i filmen, men det beror främst på Ford själv som vägrade ge rättighterna till hennes story.

Betyg: 3/5

/Niclas