lördag 10 september 2011

Demorecension

Six Gun













Six Gun – ett framtidslöfte


För snart 20 år sedan fick jag tag på en demotape av Backyard Babies och jag kände direkt att de kunde gå hur långt som helst. Jag får samma känsla när jag nu lyssnar på Norrköpingsbandet Six Gun, som i dagarna har haft releasefest för sin självbetitlade demo.
På den serverar de unga sleazerockarna fyra välkomponerade rock and roll låtar som ger mersmak. Deras förebilder verkar vara vilket band som helst från Los Angeles som hade ett tjockt lager kajal runt ögonen och cowboyboots på fötterna i slutat av 80-talet. Och det räcker för mig.
Det finns lite sköna NWOBHM-influenser i ”Gunslinger” och ”Six Gun”; den inledande ”Love me in sleaze” är precis så bra som titeln antyder; och avslutande ”Don’t tease” har ett sådant gitarr riff som får mig att studsa upp och slå an ett ackord på luftgitarren. Six Gun är ett band att hålla koll på. De har låtarna, de har attityden och de har framtiden. Kör så det ryker, grabbar!


/Mikael

2 kommentarer:

missFinland sa...

Håller med dig till fullo! Grabbarna är asgrymma. Var på deras premiärgig och jag lovar, det var fullt ös från början till slut!

Tom Krischausky sa...

jag såg deras premiärgig på Svea Skeppet och det var total lycka för en gammal rockare som passerat 50-strecket! Dessa grabbar kommer att gå hur långt som helst. tro mig!!