torsdag 20 december 2012

2012 års bästa album; the truth, the whole truth and nothing but the truth...



















När jag nu summerar 2012 inser jag att gammal är äldst, som alltid.

1. Van Halen "A different kind of truth"

Ett album jag hade väldigt höga förväntningar på och som delvis sjönk när första singeln "Tattoo" dök upp. Långsamt växte den dock och när sedan den första genomlyssningen av hela skapelsen var klar, insåg jag att Van Halen var tillbaka med besked.
De gjorde helt rätt att blanda upp mer nyskrivet material med gamla demos som härstammade från 70-talet. En fullträff.

2. Katatonia "Dead end kings"

En svensk platta med mycket kraft. Avslutande "Dead letters" skiner värre än Tool och omslaget kan vara årets snyggaste och dystraste på en och samma gång. Melankoli is da shit.

3. KISS "Monster"

Trodde jag på det här? Nej, självfallet inte. Visserligen visade föregångaren "Sonic boom" att herrarna Simmons/Stanley fortfarande kunde strama upp sig och leverera godbitar, men "Monster" visade sig bli snäppet bättre där både Thayer och Singer står för riktigt stabila insatser.

4. Soundgarden "King animal"

Grungen stal julen. Kanske inte riktigt, men att Cornell och hans medmusiker är tillbaka visade sig vara en riktigt trevlig comeback. Starka låtar, sköna riff och en Cornell som sjunger som den seattlegud han är.

 5. Rush "Clockwork angels"

"Snakes and arrows" fick mig att stundtals jubla högt och den nya given tar vid på ett bra sätt. Tänk att de gamla kanadickerna fortfarande kan.

6. Gojira "Lénfant sauvage"

Joe Duplantier är Frankrikes svar på Dave Grohl. En extremt trevlig fransos som jag intervjuat flertalet gånger de senaste åren. Nya plattan är en utmärkt fortsättning på riffen från "The way of all flesh". Vive la France!

7. Slash "Apocalyptic love"

Har tidigare inte brytt mig särskilt mycket om mannen med hatten, men här bjuder han upp till stenhård riffdans och "Standing in the sun" kan vara något av det absolut svängigaste på hela året.

8. Hellsingland Underground "Evil will prevail"

Mer sydstatsrock än hårdrock, men jädrar i min låda vilket lir! Utan tvekan något av det bästa vårt avlånga land har att erbjuda för tillfället. Dessutom ett vrålsnyggt omslag.

9. Meshuggah "Koloss"

Tunggung och ett rifforama utan slut. Sveriges mest tekniska band slår till igen och ger fansen än mer matematisk metal. Inledande "I am Colossus" är rent överjävlig i tyngd.

10. Down "IV part 1-The purple EP"

Alltid kul med en EP och när sydstaternas konungar samlar ihop sina krafter och prånglar ut nytt material låter det självfallet förträffligt. Även här ett riktigt snyggt omslag, vilket alltid ger plus i kanten i min bok.

/Niclas


Inga kommentarer: