Konsertrecension
Opeth
Södra Teatern, Stockholm 121205
Precis som alla andra gånger tidigare jag sett det här gänget så levererar de så det står härliga till. Åkerfeldt är alltid kul på det där lite torra sättet. Hans små anekdoter om snöröjning och spyor förgyller konserten och ger den en extra liten touch.
Södra Teatern är en fantastisk konsertarena och passar bandet alldeles utmärkt när de skalar av sina låtar och spelar semiakustiskt.
Öppningen med "Heritage" och "Credence" är alldeles ljuvlig och covern på världens kortaste låt, Napalm Deaths "You suffer", drar ned stora applåder och hejarop från den hyfsat pratglada publiken.
Bäst under kvällen är den makalösa "Benighted", men även Sabbathcovern "Solitude" sitter där den ska och vi bjuds även på några svängiga introriff av "Paranoid". Avslutande "Marrow of the earth" från senaste "Heritage", som Åkerfeldt menar har delat Opethfansen i två läger, är riktigt, riktigt bra. Opeth kör sitt eget race och gör det med bravur.
Efter konserten blir det lite efterhäng backstage och Fredrik Åkesson berättar bl a att de spelat in alla de senaste gigen, både de semiakustiska och de hårda. tanken är att det ska bli något, men de skulle först lyssna igenom allt. Han var riktigt nöjd och tyckte just att de hårda gigen hade varit väldigt roliga.
Resten av den sena kvällen snackar jag Zeppelin med Bonafides Pontus Snibb och dricker Corona.
Betyg 4/5
/Niclas
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar