lördag 4 januari 2014

"Black Sabbath - Symptom of the universe" (2013)

Mick Wall

Mick Wall har verkligen lagt in högsta växeln de senaste åren och spottar nu ur sig böcker i en allt snabbare takt. Något som kanske inte bara är av godo, vilket just den här senaste boken visar.
Först och främst är frågan om det behövs ytterligare en biografi om gänget från Birmingham? Visst har bandet en hel del roliga och intressanta händelser att bjuda på, men de flesta har redan berättats om och om igen. Jag hade nog hellre sett att Walls bok blandade biografin med deras olika skivsläpp och gått på djupet vad gäller studioinspelningar, inspelat material, konserter mm. Dock finns redan en sådan bok i Martin Popoffs utmärkta och betydligt roligare "Doom let loose" (2006).
Nej, Wall lyckas inte riktigt den här gången. Jag fastnar inte på samma sätt som jag gjort med flera av hans tidigare titlar, främst de om AC/DC och Led Zeppelin, som bjuder på en mer personlig stil i berättandet. "Symptom of the universe" blir för mig mest en biografi i mängden. Nu menar jag inte att den är dålig, men den känns på något vis inte riktigt lika intressant som hans andra böcker och detta trots att han faktiskt arbetade nära Black Sabbath under några år och befann sig så att säga, mitt i smeten.
På något vis känns boken lite som ett jobb som krystats fram på kort tid. Kanske beror det på att han nästan samtidigt gav ut en bok om Lou Reed, som nyligen gick bort? "Symptom of the universe" saknar nerv och när han berättar om hur David Lee Roth (Van Halen agerade förband i England 1978) utövar "marshall arts", ja då tappade jag lite av intresset och kanske är en sådan liten felstavning bevis på att boken satts ihop lite väl snabbt för att komma ut i samband med återföreningsskivan "13"?