söndag 4 november 2012

Konsertrecension

Saga

Debaser Medis, Stockholm 121102















Efter fin middag på Söder traskade jag och polarna bort till Debaser Medis för konserten med Saga. Jag hade inga förväntningar alls och när det inte fanns en människa ute på trappan fick vi alla känslan av att det här kunde bli en flopp.
Väl inne i värmen så var det även ganska tomt i baren, men när man smög in i själva konsertlokalen var det packat med folk. Hhmmm, kanadickerna har tydligen en ganska trogen publik.
Strax efter halv tio drar då bandet igång och de öppnar med "Anywhere you wanna go" från senaste "20/20". En låt som jag framhöll som favorit på plattan när jag samtalade med Michael Sadler dagen innan och han gillade den skarpt också och nämnde att det var just den man hade som öppningslåt.
Redan som tredje låt slängde den fantastiska "Careful where you step" och här märktes det verkligen vilken otroligt entusiastisk publik som ställt sig framför scenen denna kväll. Publiken började spontant skandera "Andra sidan är ni klara?, till bandets förtjusning.
I "You´re not alone" brakar det verkligen lös och det var väldigt länge sedan jag bevittnade en sådan publikrespons som spelades upp under den låten och sedan genom hela giget. Rysningar.
Sadler drog av "The security of illusion" acapella och här visade han vilken stark röst han har fortfarande. Mannen kan sjunga, om man säger så.
Publiken får sjunga "Happy birthday" till turnéleadren och ljudkillen och några låtar senare får Jim Gilmour köra solo i "Scratching the surface", vilket han gör väldigt bra.
Sadler tar sedan över basen och bandet skramlar runt lite med Queens "Another one bites the dust" och Purples "Smoke on the water", vilket drar ner stort jubel. "Humble stance", i en stark version, följer och därefter blir det en annan personlig favorit, "On the loose". Otroligt bra!
Avslutningen med "Don´t be late" och "Framed" visar bandets styrka och gör att jag mer än gärna ser bandet live igen, snart.
Att Saga skulle stå för en av årets konserter trodde jag aldrig. Fotopasset på bilden kom inte till användning då jag stod längst bak hela tiden och mest bara gapade och klappade.
Saga 2012 är ett taggat band som helt klart har mycket kvar att ge.

Betyg: 4/5

Setlist:

Anywhere You Wanna Go
Mouse in a Maze
Careful Where You Step
The Perfectionist
You're Not Alone
Spin It Again
The Flyer
The Security of Illusion
The Cross
Time's Up
Scratching the Surface
Tired World (Chapter 6)
Humble Stance
On the Loose
Wind Him Up Encore:
Don't Be Late (Chapter 2)
Framed

/Niclas

Inga kommentarer: