fredag 17 oktober 2008

Gus Chambers hittad död.

Förre Grip Inc. sångaren Gus Chambers valde den 13e october i år 52 år gammal att ända sitt liv i Coventry, England. Ni kanske undrar vem denna Gus Chambers är och varför just hans öde är intressant nog att ta upp här på Metal Shrine-bloggen? Det är aldrig roligt att rapportera om någon annans död och flertalet av er tycker säkert att det är ointressant då Gus knappast var dom stora rubrikernas namn men jag skulle vilja ta tillfället i akt att hylla denna sångare som, kanske inte tar topplaceringen, men som lätt kvalar in på min lista över favoritgastare.
Gus gjorde sig ett namn på den engelska punkscenen i slutet på 70-talet med bandet Squad innan han tog sig an att fronta 21 Guns. Han flyttade efter det till USA och bildade Sons of Damnation innan han gick ihop med Slayers trummis Dave Lombardo och startade thrashplutonen Grip Inc.. Dom han släppa tre skivor i slutet på 90-talet betitlade "Power of Inner Strength" (1995), "Nemesis" (1997) och "Solidify" (1999) innan dom tog ett break och 2004 kom tillbaka med det lysande albumet "Incorporated" och det är med dessa fyra album jag har kommit att uppskatta Gus vokala resurser.
Ingen i hans bekantskapskrets verkar ha sett detta komma enligt ett antal uttalanden angående Gus självmord och så sent som idag skulle han stå på scen med sitt nya band Mantra Sect.
Denna nyhet om Gus död tar jag inte speciellt hårt då jag inte känner personen men det är alltid tungt när en favorit väljer att lämna jordelivet.

Jag som hade planerat att lira lite gamla plattor med Savatage ikväll för att hedra minnet av Chris Oliva som idag skulle ha fyllt 45 år om han varit vid liv men nu får det bli en mix av Grip Inc. och Savatage istället.

Skål och vila i frid Chris och Gus.

/Ulf Classon

Inga kommentarer: