tisdag 11 november 2008

Årets bästa skiva 1974

Ja då har det varit lite dött här på bloggen igen och vi ber om ursäkt för det men så blir det ibland. Som plåster på såren presenterar jag här listan över mina favoritalbum 1974. Håll till godo...

Att välja segrare detta år är då ingen lätt historia. Deep Purple släpper alltså sina två absolut bästa skivor samma år! Hur väljer man mellan dessa två megamonster till rockalbum då? Svaret är väl att man får gå på vad hjärtat säger eller lotta och då jag alltid lyssnar efter så att mitt hjärta slår så får det bli det som avgör. Och då hjärtat slår lite extra när låtar som "Burn", "Might Just Take Your Life" och "Lay Down, Stay Down" och för att inte prata om "Mistreated" spelas så får just skivan "Burn" min fullpoängare. Den skivan som då "bara" får nöja sig med en andraplats blir alltså "Stormbringer" som är precis lika bra som "Burn" och har en av dom bästa balladerna någonsin, " Soldier Of Fortune", men jag hörde "Burn" först av dessa två och ligger således mig pyttelite närmare hjärtat.

Tredjeplatsen är dock enklare och den kniper Neil Young med sin "On The Beach". Neil har satt ihop en alldeles strålande platta som jag återkommer till ofta när jag är sugen på att lyssna på lite Neil Young.
Efter Neil kommer Rush med sin debutplatta och den är riktigt bra tycker jag. Det jag gillar är att den är lite rakare än kommande skivor med bandet. Misstolka mig rätt för jag anser att dom närmast kommande skivorna från bandet är bättre än debuten men det är skönt att höra lite Rush med lite mindre utsvävningar även om det förekommer också så klart. Hur som helst så är det en riktigt, riktigt bra rockplatta med många bra låtar.
Men efter Rush blir det knepigare men Sweet får ta femteplatsen med sin bästa skiva genom karriären enligt mig och Bachman-Turner Overdrive är inte långt efter med sin "Not Fragile". Rolling Stones dundrar in en rejäl rock’n’roll-platta som lyckas knäppa Elf på näsa som får nöja sig med en åttondeplats. Jag tycker det hade varit kul om Dio plockade upp låten "Ain't it all Amusing" från just denna Elf-skivan och körde den live för den är riktigt, riktigt bra.
Avslutande duon Jethro Tull och Geordie levererar starka rockalbum även dom men som inte riktigt når upp i samma klass som dom skivorna som ligger framför.

1974 är ett bra musikår men om man skall se till mängden bra album så är året långt ifrån det bästa. Men å andra sidan hur många skivår kan toppa med en så här bra Deep Purple-dubbel?

Och så listan i sin helhet:
1. Deep Purple - Burn
2. Deep Purple - Stormbringer
3. Neil Young - On the Beach
4. Rush - Rush
5. Sweet - Fanny Adams
6. Bachman-Turner Overdrive - Not Fragile
7. The Rolling Stones - It's Only Rock N Roll
8. Elf - Carolina County Ball
9. Jethro Tull - War Child
10. Geordie – Don’t Be Fooled By the Name

/Ulf Classon

Inga kommentarer: