måndag 16 februari 2009

Nya band klara för Sweden Rock!

Nya band är klara för Sweden Rock Festival och äntligen kommer världens bästa black metal-band till SRF - Immortal!!! Dessa norrmän är enligt mig det elakaste man kan hitta inom svartmetallen och mycket beror nog på bandledaren Abbaths sångstämma som kan ge kalla kårar på till och med det ondaste i världen… Jag såg dom på Wacken Open Air för en massa år sen och det var ett av dom starkaste konsertminnena jag har så detta får inte missas! Detta är dessutom bandets första besök i Sverige - Någonsin!

Pain är ett annat roligt band som bokats. Jag trodde inte SRF bokade så modernt ljudande musik som Peter Tägtgrens projekt men nu är dom bokade i alla fall och även om jag föredrar Peters andra band, Hypocrisy, så skall det bli kul att kika in Pain då jag aldrig har sett dom förut.

Att en så urbota jobbig sångare som Blaze Bayley ens får släppa skivor är en gåta för mig. Jag tycker nämligen han kraxar värre än en kråka och en ännu större fråga är hur folk kan gå och köpa hans skivor men den största frågan är varför han blir bokade till SRF för? Men det lär väl bli en förvånansvärt stor publik som ser han bara för att han är den före detta Iron Maiden-sångaren. Detta är dock en klockren ölpaus för min del…

Fans av amerikansk power/heavy metal med thrashstänk får en smärre julafton när Helstar intar scenen nere i Norje. Personligen tycker jag dom är oerhört enformiga och sångarens försök till att låta som Rob Halford är ännu jobbigare men en liten ölpaus när Helstar går på scen är ju aldrig fel.

Svenska progglegenderna i Kebnekajse är också klara vilket jag tycker är skitkul. Dom släppte ett gäng skivor på 70-talet som var banbrytande i Sverige då dom var först med att blanda folkmusik med elektriska instrument men sen var det slut på den sagan. Länge har bandet legat i malpåse men nu är dom tillbaka och skall inte bara spela på SRF utan även släppa en platta. Detta blir perfekt att ligga i gräset och lyssna på ihop med en öl.

Nu börjar det arta sig och SRF ser återigen ut att kunna bli en succé och det börjar onekligen rycka i festivaltarmen nu.

/Ulf Classon

Inga kommentarer: