lördag 15 januari 2011

Skivrecension

Magnum

"The visitation" 2011



Jag har egentligen aldrig riktigt fastnat för Magnum, men har ändå ett par alster ståendes i skivsamlingen. Kan dock säga att jag inte lyssnat allt för ofta på något av dem. Inte för att bandet är dåligt, utan mer pga att så mycket annan musik på främst 80-talet, fick min odelade uppmärksamhet.
Nya "The visitation" kommer kanske att ändra på detta, då jag tycker att plattan är något av det starkaste de levererat på väldigt länge. Det är låtar med mycket kraft och rejält tilltalande melodier.
Inledande "Black skies" är en klockren Magnumlåt av ganska typiskt snitt, men med knockoutvibbar från första tonen. Utan tvekan en personlig favorit och en låt som visar att de gamla britterna fortfarande kan.
Lika bra är den lugnare "The last frontier" och avslutande "Tonight´s the night". Magnum visar upp sig från sin allra bästa och melodiösa sida och har i "The visitation" säkert ett av de bättre albumen 2011. Snygg produktion och ett fenomenalt bra låtskrivande av Clarkin gör att jag helt enkelt får ge mig i kast med min gamla Magnumplattor och upptäcka dem på nytt.

Betyg 4/5

/Niclas