torsdag 2 juli 2009

A looking in view...



Alice in Chains har släppt sin första nyinspelade låt sedan Layne Staleys bortgång 2002 och låten har fått titeln "A Looking in View" och är tagen från nya albumet som fått titeln "Black Gives Way to Blue". Många jag pratat med tycker det är helt uppåt väggarna fel att kalla bandet för Alice in Chains då Layne var en så pass personlig och unik sångare som i mångt gjorde bandet till vad det blev/är. Jag kan förstå dom men jag delar inte deras åsikt. Jag har aldrig varit speciellt förtjust i grungen men kan absolut uppskatta vissa band som tillexempel Alice in Chans och Soundgarden men inte så pass mycket så jag skall hänga upp mig på vad som är rätt och fel i detta fallet. Det beror nog även på att när jag såg bandet på Hultsfredsfestivalen med nya sångaren William DuVall så tyckte jag det var helt strålande bra och då även gitarristen Jerry Cantrell förser bandets musik med en egen touch med sina sångstämmor så saknade i alla fall inte jag Layne. DuVall var en så pass bra, och cool, sångare så jag ser faktiskt fram emot bandets första nya platta på fjorton år. Första smakprovet, som ni kan avnjuta ovanför här, ger mig kanske ingen gåshud men funkar och efter ett par lyssningar är låten rätt så cool. Ska bli skitkul att få höra hela plattan sen.

/Ulf Classon

Inga kommentarer: