lördag 27 oktober 2012

Konsertrecension

Gojira

Göta Källare, Stockholm 121026

Tidigare under dagen sitter jag ner med Joe Duplantier för tredje gången i år. Joe är en ytterst trevlig man och vi skrattar gott åt att vi nu ses igen och han utbrister "You have more questions?", men han nämner också att han har ont i halsen och känner sig lite småkrasslig och borde egentligen sova. Av halsontet märks ingenting då bandet äntrar scenen strax efter halv nio på ett totalt utsålt Göta Källare. Det blir en strong öppning med "Explosia", som även inleder senaste given "L´Enfant sauvage". Händer sträcker sig mot taket och det är som om det gällde hemvändande söner som varit borta för länge. Jublet når inga gränser och utan tvekan taggar det fransoserna denna kväll. Ute är det kallt, men inne är det varmare i en ugn och odören som når näsan efter ett par låtar är inte nådig. Folk headbangar som om det inte fanns en morgondag, speciellt killen precis bakom mig. Hans svettiga hår piskar min rygg genom hela konserten. Något man får ta med ro när man står mitt i smeten Det bjuds på finfina slagdängor som "Backbone", "L´Enfant sauvage" och mästerliga "Oroborus". Publiken är med på noterna genom hela konserten och när bandet mot slutet river av "The axe" och "Vacuity" syns det verkligen på bandet att det här var en spelning de kommer att bära med sig ett tag framöver. Första headlineshowen i Stockholm och mottagandet kunde inte varit bättre. Gojira är utan tvekan något av det bästa som finns på metalhimlen just nu. Tänk att ett gäng fransoser skulle komma att skriva ihop sådana fantastiska musikstycken så man verkligen får hopp om den moderna hårdrocken. Det ser så enkelt ut på scen, men musiken tar en verkligen med på en enastående resa som når långt utanför varma och svettiga Göta Källare. Gojira är på väg mot stordåd, sanna mina ord! Det blir många "Tack you very much!" från Joe Duplantier på slutet och man verkligen hör i hans röst hur otroligt imponerad han är över det stockholmska mottagandet. Jag hoppas att snart få se dem igen. Vive La France!

Betyg: 4/5

Setlist:

Explosia