onsdag 28 januari 2009

Nya band klara för Sweden Rock!

Äntligen har Sweden Rock annonserat ut mer band till sommarens festival och det var rätt så trevliga bokningar måste jag medge. Att ett "Hultsfred-band" som Flogging Molly får chansen på SRF med sin folkpunk var lite överraskande men absolut ett välkommet inslag bland all rock och metal. Bandet är inte överdrivet kul på skiva då dom lätt blir enformiga men live! Ja då jävlar smäller det och det svänger något helt enormt och den som inte får ett begär att behöva dansa när Flogging sätter igång har inga känslor alls.

Jon Olivas Pain var inte en dag för sent att dom äntligen bokades till festivalen för så länge Savatage vägrar göra comeback så får Jon Oliva och hans kamrater duga. Eller duga och duga. Dom är ju bättre än Savatage! Jon har tagit med sig det bästa från sin tid i Savatage och utvecklat det och är idag ett riktigt starkt rock/metalband.

Kamelot kommer bli en välkommen ölpaus för min del. Jag gillade bandet i början av deras karriär men sen tycker jag dom bara har blivit tråkiga och att se dom live lockar mig inte för fem öre. Men gillar du melodisk metal med episka inslag och en helt otroligt duktig sångare så ska du definitivt kolla in Kamelot.

Demon skall definitivt kollas in då deras klassiska heavy metal har tilltalat mig mer och mer för var år som gått sedan dom var på festivalen senast och denna gången skall jag bara inte missa dom!

Voivod kan bli kul att se då det är ett klassiskt thrashband och detta blir dessutom bandets enda Sverigespelning någonsin då dom aldrig har varit här innan och efter nästa skivsläpp kommer dom lägga ner verksamheten. För er som ser fram emot att se Jason Newsted som gick till bandet efter att han sagt upp sig från Metallica kommer bli besvikna då det Voivod vi kommer få se nu är originalbandet minus den sedan ett par år avlidne gitarristen Denis "Piggy" L'Amour.

Grand Magus är en välkommen repris på festivalen då deras förra album var riktigt förkrossande bra. Tung heavy metal doom är att vänta!

Både Impellitteri, Tracenine och Thor har jag hört för lite med för att kunna ge er en analys här men det jag läst och sett på bilder på med Thor så kan detta inte vara mycket annat än ett skämt i Manowar-klassen så ett garv eller två kanske han kan bjuda på.
Jag kommer dock komma med en djupare och komplett analys av alla klara banden innan festivalen drar igång så håll utkik efter den.

/Ulf Classon

Inga kommentarer: