söndag 29 mars 2009

Fler band klara för årets Sweden Rock.

Bättre sent än aldrig som man brukar säga. Nyheten om dom senaste klara banden för Sweden Rock Festival borde ha nått er vid det här laget men jag plitar ner några rader i alla fall.

Att Candlemass skulle bli klara för årets festival såg jag som en självklarhet med tanke på att en ny skiva är på gång och bandet har alltid varit ett uppskattat inslag på festival då dom spelat. Själv ser jag fram emot att få se bandet med nya sångaren Robert Lowe för första gången. Personligen anser jag bandet har blivit mycket, mycket bättre sen Messiah fick respass en gång för alla. Räkna med tunga riff, mässande sång och ett hejdlöst sväng i sommar!!!

Mannen som fått ersätta både Rob Halford och Matt Barlow utan att få vara kvar skall nu ta egna tag och köra solo men för mig kommer Tim "Ripper" Owens alltid vara en tråkig Halford-kopia utan en egen personlighet. Han kan sjunga, ingen tvekan om det, men attans vad tråkig han är! Ska dock bli intressant och se hur han för sin musikaliska inriktning nu när han får bestämma själv. Blir det i samma anda som hans band Beyond Fear så kan det kanske bli bra men han kommer nog fortfarande vara tråkig.

En välkommen comeback på festivalen gör Abramis Brama som med sin 70-tals osande hårdrock på svenska kommer får hela Norje att gunga i sommarsolen!

En av den progressiva rockens största gitarrister Neal Morse skall bli kul att se men risken finns att det bara blir ett enda långt gitarrsolo tror jag. Hans senaste soloplattor har varit utdragna och sega historier om ni frågar mig.

Att Rainbow är ett av dom mest önskade banden för att göra comeback är nog ingen överdrift men kommer det hända? Jag är skeptisk då Richie Blackmore mer och mer kryper tillbaka i tiden och nu hellre spelar på en medeltida luta än en rivig elgitarr. Därför är det jävligt kul att forna medlemmar ur bandet med sångaren Joe Lynn Turner i spetsen gått samman och bildat Over the Rainbow och gett sig ut för att ge oss bandets klassiker än en gång. Men vem skall kunna ersätta herr Blackmore då? Rainbow är ju hans band. Hans son Jürgen Blackmore så klart! Kan han briljera på strängarna som sin far? Nej det kan nog ingen men han kanske kan bjuda på ett leende eller två vilket pappa hade svårt för.

Både Deströyer 666 och Dan Baird har jag aldrig hört så det skall bli spännande att kolla upp vad dessa två kan bjuda mig i musikväg.

/Ulf Classon

Inga kommentarer: