måndag 8 juni 2009

Muskelrock 2009 Pre-Report

Då var man hemkommen från Sweden Rock Festival och i väntan på att våra artiklar därifrån skall komma upp på Metal Shrine.se så kan ni här kolla in mina förväntningar på nästa festival - Muskelrock!

Det känns som minsta lilla håla i vårat avlånga land har en festival numera och varför skall då inte lilla Alvesta i Småland ha en också? Den lilla folkparken Tyrol, en bra bit utanför själva samhället, är skådeplats för festivalen och om jag fattar det rätt så är det grabbarna i den svenska metal-succén Bullet som ligger bakom det som kallas Muskelrock och hålls den 11e till 13e juni i sommar. Namnet Muskelrock kommer förmodligen från huvudakten som är den kanadensiska muskelbyggaren och B-skådisen Thor som en gång i tiden lät musklerna spela lika mycket som musikerna gjorde på instrumenten i bandet. Thor är, som ni kanske förstår, en rätt så obskyr artist, vars ”storhetstid” var på 80-talet. Övriga band som lirar på festivalen rör sig lite i samma genre som Thor vilket vill säga obskyr heavy metal från 80-talet. Detta är inte min kopp av te kanske men dom har haft den goda smaken att även boka in några av Sveriges bästa band inom tung 70-tals osande rock idag så festivalen kändes som ett givet val när man skulle välja festivaler att åka på denna sommaren.

Förutom att flera filmer där Thor medverkar i kommer att visas på Thorbiografen så finns här gott om coola band att kolla in. För min del är torsdagens förfest med Antichrist och Cauldron rätt ointressant även om det sistnämnda bandet är från Kanada. Jag har kollat upp samtliga band på MySpace innan och lirar inte banden antingen skitig heavy metal så är det hårdare som tillexempel death metal och thrash men aldrig bra nog att attrahera mig. Båda två just nämnda namn hamnar i den kategorin av band som inte tilltalar mig alls. Jag kan förstå om ett band anammar det gamla och lirar musik i den stilen men varför ta efter den usla studiotekniken så att det låter som en källarinspelning? Nåväl, fredagen bjuder på en del kul och The Scams skall kollas in då dom verkar lovande rent musikalisk. Men det jag ser fram emot mest är helt klart Graveyard som med ett enda tillslag på en bassträng för dig tillbaka till 70-talet och jammar så det stänker om det. Jam hoppas jag även på när Witchcraft senare på kvällen tar vid och äntrar scenen. Tyvärr tillåter nog inte speltiden till några längre musikaliska utflykter med både Graveyard och Witchcraft, vars musik är rätt så lika, och som alltid kommer bättre till rätta när improvisationerna får flöda fritt. Övriga band denna dag lockar mig inget vidare och jag har således svårt att tipsa er om några av dom också för den delen.

Efter att Thor har figurerat både på vita duken och i signeringsbåset på lördagens morgon/förmiddag så är det dags för Spice and the RJ Band att börja lira och fasen vet om inte dom har släppt en av årets starkaste plattor med ”Shave Your Fear”! Med mycket stonerrock och lite pop så får den forne Spiritual Beggars-sångaren och hans band till en grymt svängig musik innehållandes starkas refränger och medryckande riff så lördagen kan förmodligen börjar riktigt bra.
Sen kommer banden jag vill kolla in stick i stäv och inleds med svenska 70-talsromantikerna Abramis Brama som alltid levererar bra liveframträdanden innan Solid Ground, Wolf, Backdraft och Bullet avlöser varandra på scen. Solid Ground har ju rötterna i 70-talets rock, Wolf vill införa NWOBHM igen och dom gör det bra och Bullet är kanske inte roligast på skiva med sin AC/DC möter Judas Priest rock/metal men attans vad kul det är att se dom live. Men oavsett så är nog Backdraft störst, bäst och svängigast denna kväll och festival med sin försvenskade sydstatsrock. Hade inte Backdraft spelat hade vi nog inte besökt festivalen heller kan man enkelt förklara det.
Kvällen avslutas med doomiga Count Raven, nyss nämnda Thor, tokhyllade The Devils Blood och till sist Helvetets Port som jag inte ens vill ge mig in på att beskriva då jag anser att dom sistnämnda är rätt kassa. Som tur är finns det gott om andra band att kolla på så man ändå får sig en dos rock’n’roll.

Muskelrock skall bli en spännande tillställning helt klart med tanke på att det hålls i en folkpark där samtliga gamla aktiviteter är ingång med så som bollkastning och så vidare. Sen är det en spännande blandning band vilket kan ge en spännande blandning människor. Sen är jag lite orolig över hur allt det praktiska kommer att lösas för det finns ingen information om varken camping eller praktiska saker som matförsäljning och toaletter tillexempel. Dessutom har man hört att det inte kommer att finnas tillräckligt stort backstageområde för banden och tiden mellan banden är väl snålt tilltagna för att hinna byta i tid och så har jag hört att det kommer saknas kravallstaket! Tänk om alla 2000 biljetter blir sålda? Då kan det bli tryck framför scenen. Men man får hoppas att det är illavarslande rykten bara är just rykten för det vore trevligt om detta kunde blir en återkommande festival för jag har saknat en mindre festival sedan 2000 Decibel gick i graven. Hursomhelst hoppas jag att vi syns nere i den småländska myllan!

/Ulf Classon

Klara band för Muskelrock 2009
Abramis Brama
Antichrist
Axewitch
Backdraft
Bullet
Cauldron
Cauldron
Count Raven
The Devils Blood
Enforcer
Eviscerated
Graveyard
Helvetets Port
In Solitude
Portrait
RAM
The Scams
Solid Ground
Spice And The RJ Band
Thor
Torch
Witchcraft
Wolf

Inga kommentarer: