måndag 5 april 2010

Skivrecension

The Dreamside

"Lunar nature" 2009



Holländska The Dreamside börjar deras nya släpp ”Lunar Nature” med låten ”Everlasting”, en blandning av goth och electro, ja jag hör rent av lite drum’n’bass i början.
Den följs av den lugna och tyvärr lite för tråkiga ”Silently awake” som dock, om jag skall vara positiv, stundtals låter lite vacker.
Jag försöker direkt skapa en egen bild av The Dreamsides musik då jag aldrig hört dem tidigare, dock märker jag efter lite efterforskning, att de gav ut sin första skiva redan 1994 så de bör alltså vara ganska rutinerade. Den vetskapen påverkar hur jag bedömer denna skiva väldigt mycket. Jag antar att Dreamside kan liknas med Crüxshadows.
Plattan flyter på i samma sound som på andra låten och sångerskan Kemi Vita sjunger på i typisk goth metal-anda men det blir för enformigt. För någon som endast slukar denna blandning av ny goth och försiktigt blippande, kanske detta är rena heliga Graalen men jag tycker snarare att det blir lite småskön bakgrundsmusik.
Låtar som sticker ut lite och som man lyssnar mer på, är duetten ”Higher Ground”, mjuka titelspåret och även bakgrundsljuden i ”Sticks and stones”.
”Lunar Nature” är absolut ingen dålig skiva, men liksom i alla genres finns det för många band och för få som verkligen sticker ut. Och det här är ingenting som jag plockar fram om några månader.

Betyg: 2/5

/Sara Andersson

Inga kommentarer: