lördag 1 oktober 2011

Skivrecension

´77

"High decibels" 2011













Tänka sig att AC/DC har återfötts och bosatta sig i Barcelona! Dessutom är Bon med i bandet igen och låter bättre än på länge.
´77 är utan tvekan klonade och framställda i ett hemligt labb någonstans, allt annat ter sig omöjligt. Det här är sinnessjukt kul att lyssna på, men samtidigt blir det lite svårt att avgöra hur man ska se på dessa spanjorer. Är de bara ett "coverband" med egna originallåtar i stil med gamla svenska AB/CD eller är de bara ett rockband som överdoserat på klassiska AC/DC? Ja, inte fan vet jag!
Hur som haver är det här ett album som kan ses som den perfekta hybriden mellan "High voltage" och "Highway to hell". Det svänger på det sätt som det bara kan göra när man snackar AC/DC och sångarens röst är äckligt lik the late great Bon Scott. Och som grädde på moset har Sveriges störste rockambassadör Nicke Andersson proddat hela kalaset.
Visst ligger bandet på ett gigantiskt minuskonto vad gäller originalitet, men jag bryr mig inte. Det här kan vara något av det absolut roligaste som landar i din skivspelare i år, för givetvis köper du plattan och laddar inte ner den!

Betyg: 4/5

/Niclas

2 kommentarer:

Uffe Classon sa...

Den här platta ser jag fram emot! Visst kan jag tycka att det ibland är FÖR mycket AC/DC emellanåt men efter deras första spelning på Muskelrock så är jag såld...

Metal Shrine sa...

Bon skulle varit stolt.