lördag 25 januari 2014

Bussresa för att se Truckfighters live i replokalen? Jodå!


















Igår hade jag det stora nöjet att bli bjuden på bussresa tur och retur till Örebro, för att hänga med Truckfighters i replokalen. Strax efter halv sex på kvällen, efter att undertecknad tillsammans med Darren från Warner Records anlänt sist, påbörjades själva resan mot det mellansvenska gnällbältet. Bussen var fylld med allehanda folk så som skivbolagsmänniskor, journalister, tävlingsvinnare och radiofolk. Ett angenämt sällskap som blev bjudna på öl och macka under färden och dessutom fick det stora nöjet att tävla i ett musikquiz. Jag kan avslöja att vinsten gick till Aftonbladets Kling och Peter från Close-Up. 
Väl framme, mitt inne i ett bostadsområde, steg vi ut i den kalla örebrokvällen och gick sedan ned en våning till underjorden i ett av hyreshusen. Där välkomnade bandet och replokalen visade sig vara ett ytterst trevligt ställe. En studio, ett spelrum, ett kök och ett rum att hänga. Hade jag varit medlem i bandet hade jag nog aldrig lämnat lokalen. 
Ölen och spriten flödade, tacos var maten för kvällen och folk minglade runt som om det inte fanns en morgondag. Framåt sen kväll intog bandet spelrummet och drog i gåbg ett kort set med låtar från nya plattan "Universe". Det var trångt något djävulskt, men folk kunde inte varit mer nöjda. En otroligt kul upplevelse. Jag tjötade länge med en radiopersonlighet om hur det fungerar på en kommersiell radiostation. Jäkligt intressant. Det var mycket bakbundna händer och möjligheten att själv välja kul låtar att spela, var minimal. Pengar kommer först och långt ner på listan kommer musiken. Inga nyheter som så kanske, men intressant att få höra det från någon som faktiskt är mitt uppe i det. 
Efter avslutat set blev det lite mer mingel och sedan tog bussen hela sällskapet hem mot Stockholm igen. Under återfärden hade jag bland annat en trevlig och lång diskussion med Mattias Kling om allt från kokböcker till politik och artikelskrivande. En sak som livligt diskuterades är den hipsterstämpel som nu Watain fått. Det känns som att den där söderkisen som bakar surdegsbröd på sitt eget mikrobryggeri, numera lyssnar på Watain och offrar kaniner till en kall ale. Journalistkåren tenderar till att rösta vänster. Inte alla givetvis, men många. Dessa journalister omfamnar nu ett band som Watain, vilka står för ett tankesätt där jaget och egoismen kommer i första rummet. Mycket intressant. Och hur brukar det gå för band som blir hippa?
Hur som haver, köp Truckfighters nya platta! Den svänger faktiskt riktigt ordentligt. 

/Niclas

Inga kommentarer: