lördag 28 januari 2012

Intervju med Jimmie Strimell i Dead by April/DeathDestruction!














Dead by April är aktuella med sitt deltagande i Melodifestivalen och är med i första omgången nu på lördag den 4:e februari.
Jag ringde upp sångaren Jimmie mitt i repandet för att bl a kolla läget inför nyss nämnda festival och även höra lite om hur det ligger till med gitarristsituationen.


Tjenare, det var Niclas!

Jimmie Strimell: Just det. Vi håller på att repa här så jag missade...

Ok. Är det med DeathDestruction eller Dead by April?

JS: Vi ska ha ett gig med DeathDestruction på lördag så jag repar med DD nu.

Var ska ni då lira?

JS: På Trädgårn som förband till Dark Tranquility.

Åh fan!

JS: Det är ju flera band. En sådan där liten minifestival kan man väl säga, så det är väl kul.

Om vi börjar med Dead by April, är det Melodifestivalen som är det närmsta?

JS: Ja, vi har i och för sig tre gig innan Melodifestivalen upp i Sälen och någon annan skidort däruppe som jag inte kommer ihåg. (skratt) Men ja, Melodifestivalen är väl nästa stora grej.

Hur leder det fram till att hoppa på Melodifestivalen? Det innebär väl en viss risk och även en stämpel också?

JS: Jo, vi har snackat mycket om det. Vi blev ju tillfrågade om att vara med redan förra året, men då tackade vi nej för vi kände att vi ville släppa en platta till så att det inte blir... ja som om det skulle gå åt helvete och man inte blir ett one hit wonder. Så som vi tänker är väl att vi har gjort så pass mycket lökiga grejer innan... vi har ju gjort NRJ in the Park och Sommarkrysset och sådant. Vårat krav var att det skulle vara en typisk Dead by April låt, så vi gör ju ingen låt som är typisk för Melodifestivalen. Det är ju mycket growl i låten och det är jävligt tung samtidigt som att den är poppig och melodiös. Det kommer ju bli en riktig DbA låt, så vi får väl se! Det är alltid mycket snack, både positivt och negativt när det gäller Dead by April och det är ju vi vana vid.

Är främsta anledningen att nå ut till många människor eller vad ser ni som den egentliga anledningen till att vara med?

JS: Största anledningen är ju egentligen... man har ju ändå följt Melodifestivalen sedan man var liten och alltid tyckt att det hade varit coolt att få vara med där, även om jag inte är något melodifestivalenfan. Jag lyssnar ju inte alls på den musiken, men sedan är det ju jävligt bra promotion också för bandet. Vi får ju spela för tre miljoner tittare eller vad det är och kan kanske vinna lite nya fans. Samtidigt kommer vi kanske att förlora några tuffa metalfans, men ja... vi gör det väl mest som en rolig grej att få uppleva det och samtidigt känns det kul att vi kommer vara de första någonsin som kör growl och lite hårdare musik i Melodifestivalen, så vi hoppas att folk tycker det är lika coolt som vi. (skratt)

Som du själv sa med motgångar och och så, det är ju lite jämförbart med Takida om man läser press och deras situation.

JS: Ska de också vara med, eller?

Nej, men jämför man Dead by April och Takida så är det ungefär samma sak. Älskat av många, men går absolut inte hem hos kritikerna.

JS: Ja ja, det är mycket... jag läser aldrig recensioner och jag läser inte ens kommentarerna på YouTube. Jag bryr mig faktiskt inte så jättemycket om vad folk tycker och tänker. Jag tycker ju bara att det är kul att se reaktionerna från de riktiga fansen som är på gigen när vi spelar. Jag vet faktiskt inte så mycket om vad folk tycker och tänker. Jag har ju hört att det är ett jävla bråk mellan folk på YouTube i alla fall. Vissa säger bögband och andra tycker vi är jättebra, men personligen lägger jag ingen energi på det eller bryr mig. Det är bara kul att få spela den musiken som vi själva tycker om.

Oavsett hur det går i Melodifestivalen, vad är planen för Dead by April sedan då?

JS: Vi har väl... jag tror att jag kan säga det i alla fall och jag vet inte om det är helt klart eller inte, men vi ska över till Texas för en sväng i mars och spela på någon festival där. Lite för att visa upp oss för skivbolagen där, som är intresserade och så.

Är det South X Southwest?

JS: Jo, precis! Vi skulle egentligen gjort den förra året men då krockade det med skivinspelningen, så jag tror att det är så att vi gör den i år i alla fall. Sedan har vi väl inte direkt bokat något, men det är ju alltid så att det är saker på gång och det blir en sväng till i England och förhoppningsvis lite till i Europa innan sommaren och sedan hoppas vi på att få göra lite festivaler i England och ute i Europa. Sedan har vi väl planerat att få till en liten europasväng igen till hösten, men det är inget som är klart ännu, utan bara tankar vi har.

Hur löser du sådant här med tanke på att du har DeathDestruction också och i april ska ni ju ute med In Flames på klubbturné? Funkar det med två band?

JS: Än så länge så går det för vi har ju samma bokare och samma management, så de försöker ju hela tiden styra upp det trolla till det så den ena kommer efter den andra, så att det inte krockar. Det kommer säkert att bli ett problem någon gång framöver, men det får man ju ta då och så får vi hoppas att det funkar så länge det går.

Ser du Dead by April som ditt huvudband?

JS: För mig är det... båda banden är ju egenligen lika mycket värda för mig. Det är bara det att Dead by April just nu är större och vi har väl mer på gång än vad vi har med DeathDestructionså Dead by April blir ju mitt huvudband just nu. Men de betyder lika mycket för mig båda två och jag hoppas att jag kommer att kunna köra båda banden, men vi får väl se.

Hur var turnén med Hammerfall då?

JS: Det var helt otroligt grymt faktiskt! Vi hade ju knappt släppt plattan. Vi fick reda på att den hade släppts i Frankrike och i Tyskland under tiden som vi var på turnén, men det var ju ingen som hade hört plattan och fansen till hammerfall har väl inte riktigt koll på oss heller, men vi blev jävligt bra bemötta av fansen. De tre första låtarna stog de väl bara och undrade vad vi var för något, men sedan framåt slutet på varje gig i stort sett, så var de jävligt på och hade armarna upp i luften och stog och skrek. Det kändes svinbra!

Vilka länder kände ni att ni gick hem bäst i`

JS: Jag får nog säga öststaterna, Spanien och Italien. Där kändes det riktigt bra. Sedan var det även vissa gig i Tyskland och Belgien som kändes bra med, men det var nog mest tryck, gap och skrik i publiken i öststaterna och Italien och Spanien. Det var grymt!

Blev det några härliga ”Spinal Tap moments”?

JS: Vad sa du?

Blev det några härliga ”Spinal Tap moments”?

JS: Vad menas med det?

Ja, det vill säga några pinsamheter?

JS: Nej, vi är väl rätt pinsamma hela tiden. (skratt) Vi hade väl mest skoj faktiskt.

Mycket party?

JS: Ja det blev väl det ändå. Vi delade ju buss med Vicous Rumors och de är ju ganska partyglada, så det var ganska mycket fest i turnébussen i alla fall så det var kul. Riktigt bra turné och alla kom överens svinbra, så det var jäkligt kul!

Det måste väl bli en hel del göteborgshumor på en sådan turné?

JS: Ja precis! Det var lite svårt... jag vet inte om det är typiskt göteborgare eller svenskar att man är lite så där skämtbögiga liksom, men det tyckte ju inte amerikanarna om i början? De är ju lite homofobiska, men de släppte till lite i slutet på turnén så det var ju jävligt kul. (Ngt av en freudiansk felsägning?)

Det kan jag ju förstå att jänkare har lite svårt med. In Flames då? Det är deras klubbturné va?

JS: Ja, fast jag vet inte om jag kan tycka att det är klubbar? De flesta gigen är ju ändå 1200-1800 personer. Det är väl något gig som är 800 personer, tror jag, men det känns jävligt gött att de frågade oss och att de ville ha med oss själva. Henke och Jonas är ju kompisar med dem, så de ringde ju upp oss själva och frågade om vi ville vara med.

Ja, först Hammerfall och nu In Flames, som lär dra fulla hus.

JS: Ja, de andra dudsen har ju spelat rätt länge inom musiken och känner ganska många andra band som de turnerat med förr, så man har ju lite gratis företräde där, eller vad man ska säga.

DeathDestruction då? Kommer det en ny platta i år?

JS: Vi har snackat väldigt mycket om det, men vi har inte bestämt något heller. Vi har haft lite möten med skivbolaget och så, men det är ingenting som är bestämt. Vi känner väl att vi vill turnera med den här plattan detta året ut och kanske att vi släpper en EP till med kanske två nya låtar, bara för att ge något nytt. Men jag tror vi behöver hela året på oss och spela med den här plattan. Vi jobbar ju på nytt material och vi har redan nu låtar, kanske åtta stycken klara så det känns jävligt bra.

Den här antimobbinglåten (Open your eyes) du var med på, vad hände med den sedan? Jag har inte läst något om den eller vad det blev av det hela.

JS: jag tror att det bara dog faktiskt. De hade en massa skivbolag och så som var intresserade för att det var en sådan cool grej, men det var något som hände där. De tappade intresset tror jag. Jag har inte full koll, men det var jävligt synd för det var en bra låt och en jävligt cool grej.

Ja, det var ju en bra tanke. Det kunde ju blivit något vettigt av det.

JS: Ja, det fanns ju planer på att göra en liten minisväng i Sverige, men det krockade hela tiden för alla som var med i projektet har ju turnerande band och det var alltid något band som var borta, så det gick aldrig att få med alla. Lite synd.

Vem har du influerats av när det kommer till sångare? Har du några barndomsidoler som påverkat mer än andra?

JS: Det är ju självklart Phil Anselmo och även Chuck Schuldiner från Death och sedan är det mycket Max Cavalera och sångaren i Machine Head. Och självklart sångaren i Meshuggah! Jag har ju tatuerat in deras logga i nacken till och med.

Spelar du något instrument själv?

JS: Jag gjorde det. Jag började som trummis och spelade trummor när jag var tonåring, men sedan har jag sysslat med growlet på heltid sedan jag var 17-18. Jag kan väl skriva lite och skriva idéer och så där, men min ”main thing” är growlet.

Sliter inte det jäkligt mycket på rösten?

JS: Jo eller nej... som du hör nu så har vi repat i en och en halv timme och jag kan fortfarande prata. Det är nog väldigt mycket teknik bakom det. Jag kommer ihåg min första turné som jag skulle på med Nightrage i USA, då hade jag inte repat på jättelänge och trodde aldrig att jag skulle klara av det för man var ju död efter två låtar, men efter den turnén körde jag på hela tiden och repade och turnerade ännu mer och hittade bara hur man skulle ta i och använda kroppen. Det är jävligt svårt.

Det känns som att man inte skulle kunna få fram ett ljud efter en konsert.

JS: Jag känner andra growlare som har problem med det och som blir utslitna, men det har alltid funkat för mig.

Tillbaka till Dead by April. Har ni en gitarrist nu eller hur är det?

JS: Ja, Pontus... vi hade precis ett möte... han hoppade ju av och det var mycket tjafs i bandet och vi kom inte överens med Johan, varken jag eller han. Pontus hoppade ju av mycket på grund av det och sedan försvann ju Johan och då fick han tillbaka intresset. Jag och Pontus har ju haft kontakt hela tiden och skrivit låtar ihop. Nu körde han hela sommaren och hösten och europaturnén vi gjorde nu och nu känner han att han verkligen vill komma tillbaka och vi känner att vi behöver honom. Det är så här det ska vara så vi hade ett möte om det precis och jag ska väl inte säga så mycket, men vi kommer väl gå ut med det, om han är med eller inte, innan melodifestivalen. (skratt)

Ok. Lycka till och så fär vi se vart det bär hän.

JS: Ja, tackar!

/Niclas

Inga kommentarer: