söndag 15 januari 2012

Konsertrecension

Mastodon
Red Fang

Annexet, Stockholm 120114



Tidigare under kvällen intervjuar jag åter Brann Dailor och avhandlar snabbt lite skilda ämnen. Hinner även snacka en del med fotograflegenden Micke Johansson. Mycket trevligt.
Red Fang har jag enbart hört några få låtar med tidigare, men jag måste säga att de imponerar med sitt sound, som ligger inom samma sfär som Mastodons.
"Number 13" sitter som ett smäck och publiken uppskattar också dessa delvis skäggiga herrar från Portland.
När huvudbandet går på har Annexet fyllts på något, men det är inte fullt. Jag trodde nog att med de framgångar bandet haft de senaste åren, så skulle huvudstadsfolket strömma till en masse men det hade nog gått in några hundar till.
Sist jag såg bandet, på Unholy alliance, tyckte jag att de var lite smått otighta och framförallt funkade inte sången. Brent Hinds hade ingen kraft i rösten och sjöng hyfsat falskt vid flera tillfällen. Men denna kylslagna kväll i Stockholm faller det mesta på plats. En riktigt stark setlist på hela 23 låtar, varav hela 9 från senaste "The Hunter".
Stark öppning med "Dry bone valley" och sedan rullar det på utan mellansnack och paus. Bandet går fram som en ångvält och det är först när sista låten "Creature lives", med Red Fang på körsång, och Steely Dans "Babylon sisters" spelas över PA´t, som man kan slappna av och tänka efter.
Mastodon gör verkligen en kanonspelning, men jag saknar exempelvis "Oblivion" från mästerliga "Crack the skye", som bara representeras av titelspåret denna kväll. Brent, Troy och Brann gör alla en stark sånginsats och backar upp varandra på ett bra sätt som ger den där lilla extra styrkan i varje låt.
De senaste låtarna fungerar ypperligt live och bandet bjuder på en tämligen enkel, men mycket effektfull ljusshow som ramar in tillställningen på ett mycket bra sätt.
Bandet är nu klara för Sweden Rock och tydligen ska de även turnera i USA tillsammans med Opeth.

Red Fang: 3/5

Mastodon: 4/5

/Niclas

2 kommentarer:

Anonym sa...

Visst spelade de "Ghost of Karelia" också? Men ändå, bara två låtar från "Crack The Skye".

Metal Shrine sa...

Stämmer. My bad.