söndag 27 maj 2012

Mille Militias Q&A med Mille Petrozza!



















Från Emma Östmann och Mille Militia fick jag den här intervjun med Mille.
Jag skrev nyligen om Emma och deras Facebookgrupp och att de just nu jobbar med att översätta den tyska biografin om Kreator till engelska.
Nedan följer frågor och svar.


Varför valde ni att spela in en cover på Iron Maidens The Number of the Beast som B-sida på nya singeln?

Mille Petrozza: Det var ett spontant beslut. En tysk tidning frågade oss om vi kunde göra något med den, men det blev aldrig av, och då hade vi redan repat in låten.

Hur skulle du jämföra Phantom Antichrist med Hordes of Chaos?

MP: Svårt att säga... Kanske är PA mer episk och melodisk.

Den begränsade upplagan av PA har ett annat omslag. Vad kan du berätta om den bilden?

MP: Det är ett mäktigt konstverk av en tysk konstnär (Jan Meininghaus). Det föreställer Kreator-demonen som slåss mot dekadensen.

Hur kom det sig att du valde Jens Bogren som producent till PA?

MP: Jag letade efter en ny producent och Jens lät trevlig i telefon. Det var ett lätt beslut – jag gick på magkänslan.

Berätta något om inspelningen i Sverige.

MP: Det var väldigt kallt, men vi trivdes verkligen i Sverige. Folk är väldigt trevliga där

Hur var det att arbeta med barn under videoinspelningen till låten Phantom Antichrist?

MP: Barnen kom inte med förrän senare, så vi jobbade egentligen aldrig samtidigt. Men barnen verkade riktigt coola.

Planerar ni att göra några fler videos till den här plattan?

MP: Yeah!

Berätta om spelningen på Metalfest i Chile. Hur var publikreaktionen när ni spelade Phantom Antichrist live för allra första gången?

MP: Det var fantastiskt! Det gick mycket bättre än vi hade kunnat tro för att vara första gången vi körde den live.

Vad har du att säga om utvecklingen inom musikindustrin på sista tiden?

MP: Jag bryr mig inte, ärligt talat. Vi vill göra musik till fansen. Naturligtvis behöver vi pengar för att kunna producera bra album, men pengar är inte det viktigaste för oss.

Du vann ju förra året utmärkelsen God of Riffs som delades ut av Metal Hammer. Grattis! Vem tycker du är the Demon Prince of Riffs? Vad tycker du om till exempel David Sanches från Havok?

MP: Tack så mycket! David är cool, men jag gillar också John från Warbringer väldigt mycket.

I en aktuell intervju pratade du om vilken typ av böcker du gillar att läsa. Tror du att du någon gång kommer att skriva en roman själv?

MP: Hehehe. Jag har inte tid med det ännu. Det kanske kunde vara nåt att göra sen när jag blir 70.

Är du en katt- eller hundperson?

MP: En djurperson i största allmänhet.

Berätta något om dina tatueringar!

MP: Nej, jag är ingen tatueringsmänniska längre. Jag tappade intresset för länge sen. Jag tycker bara att det finns några få riktigt bra tatuerare som verkligen är enastående konstnärer.

I slutet av Kreator-biografin Violent Evolution (av Hilmar Bender) finns en lång lista över alla era spelningar från -84 fram till idag. Är den listan så gott som komplett, tror du?

MP: Nej, inte på långa vägar.

Tack vare Internet kan band ha en mycket närmare kontakt med sina fans nuförtiden. Tycker du det är bra eller dåligt? Blir ni besvärade av jobbiga fans genom de sociala medierna?

MP: Nej, vi gillar att prata med fans. Våra fans är smarta nog att respektera våra privatliv.

Apropå fans: vi har startat en internationell fan club för tjejer på Facebook, Mille Militia, som en hyllning till dig. Blir du smickrad av en sån sak eller är det bara pinsamt?

MP: Både och.

Slutligen: vilka är de tre bästa plattorna från 2011/2012?

MP: Ghost, Off och den senaste Machine Head är bra.

Mille Militia HÄR

/Niclas

Inga kommentarer: