söndag 27 november 2011

Konsertrecension

Electric Boys
Bonafide

Debaser Medis, Stockholm 111126



















Innan Electric Boys ens gått på scenen inser jag att de kommer få svårt att slå Bonafide med skånske herr Snibb i täten. Bonafide hyllas sedan en tid tillbaka av brittisk press och kanske främst av Classic Rock och deras journalistlegendar Malcolm Dome. Och självfallet stämmer jag in i de hyllningarna efter gårdagens konsert i gråa Stockholm.
Herr Snibb är en charmant ung man som verkligen ser ut att trivas i spotlightens sken och när gick senast en gitarrist runt i lokalen och fortsatte spela sin boogierock med fullt blås? Helt plötsligt stod han bakom ryggen på mig där jag lite lojt parkerat mig i baren för att under framförandet försökte byta ut min tomma Staropramen mot en fylld.
"Hard livin´ man" river rejält och givna "Fill your head with rock" med sina släktband till AC/DC svänger så det står härliga till. Bandet är verkligen på gång denna afton och bjuder på snitsig rock som får publiken att jubla i takt. Kanske är bandet inte det mest originella i världen med sina tydliga influenser från nyss nämnda AC/DC, men även Status Quo och Thin Lizzy, men jädrar i min låda vad kul det är!
I kommande vecka bär det av till England för en alldeles egen turné. Få förunnat och kanske blir det ett litet genombrott för dem på andra sidan sjön? Det är de värda.
Electric Boys då? Tja, det som jag trodde skulle bli något kul att förtälja om för frun där hemma, visade sig bli ett ordentligt sömnpiller. Efter halva konserten känner jag att det inte kommer bli mycket bättre och lämnar Bloom och hans mannar för ytterligare en Staropramen med polaren i andra baren. 
Det blir aldrig något riktigt driv i låtarna och "Mary in the mystery world", som jag har för mig var något av en hit när det begav sig, faller platt till Debasers golv, trots publikens starka allsång. 
Kanske var boysen i bandet trötta eller så var jag trött eller så var mina förhoppningar på tok för stora, men Electric Boys 2011 är långt ifrån så kul som det skulle kunna vara. Dock är det ett faktum att jag aldrig ens brydde mig om dem när de hade sin "storhetstid". Det är något med deras låtar som inte riktigt faller i god jord hos undertecknad.

Bonafide: 4/5
Electric Boys: 2/5

/Niclas  

Inga kommentarer: