fredag 29 juni 2012

Oscar skriver bok om Hammerfall!













Från pressreleasen:

"Grundaren och gitarristen Oscar Dronjak har påbörjat arbetet med att författa biografin för Sveriges största Heavy Metalband, HammerFall. Verket publiceras hösten 2013, lagom till bandets 20-årsjubileum. - HammerFall har en väldigt händelserik historia, och det känns jättekul att få lov att sätta den på pränt, säger Oscar. Den 15-åriga berg-och-dalbana vi varit på sen skivdebuten 1997 kommer att bli spännande att återuppleva, och det känns självklart att göra det tillsammans med Kalla Kulor Förlag.
- Jag är otroligt lycklig och stolt över att få vara en del av detta, säger förlagschefen Hans-Olov Öberg. HammerFall tillhör de stora svenska rockbanden och har gjort sin grej med finess och konsekvens på ett sätt som förtjänar all respekt."

Så här sa Oscar när jag träffade honom på Metaltown:

Vad händer härnäst då?

Oscar: Vi ska faktiskt ta en paus på nästan två år eller ett och ett halvt i varje fall. Planen är den att det här året händer det inget mer efter augusti och sedan hela nästa år så ska vi inte göra någonting. Inga gig eller så och sedan är tanken att det ska komma en ny skiva 2014.
Jag ska skriva en bok om Hammerfall och det blev klart för några dagar sedan. Vi har pratat om det ett tag. Vi firar ju 15-årsjubiléum som skivartist i år och nästa år firar vi 20-årsjubiléum som existerande band, så det finns mycket att ta av. Vi har ju gjort en jävla massa grejer som kanske är kul för folk att läsa om. Jag tänkte att jag skulle författa det ur mina ögon, så ser jag på tiden med Hammerfall.

Tar du hjälp av någon annan?

Oscar: Självklart... men nej, inte så. Absolut inte. Jag skriver det själv. Det skulle aldrig falla mig in att ta hjälp av någon annan eller det skulle jag väl så klart, men jag vill inte. Jag tycker det är roligt att skriva och jag är ganska bra på det också, vad gäller att formulera mig och så. Sedan får man ju se hur det är att skriva en hel bok. Jag tror att om man tycker något är jättekul och man inte är helt ute och cyklar eller är uppe i molnen... för jag kommer ju få hjälp av förlaget så klart, då tror jag att om man brinner för något så tror jag att det funkar. Det var ju så vi startade Hammerfall. Det vara bara "Vi tror stenhårt på det här, skit i allt annat!" och så blev det något av det.

Är det bara tänkt för svenska marknaden?

Oscar: Den ska skrivas på svenska och det är grunden, men jag har pratat med fölaget och det är också medvetna om att vi har en väldigt bred fanbas i många länder, så en översättning till engelska viil de också men det kommer ju inte ske i första steget. Först vill de väl se hur det går, men jag tror att den borde översättas till tyska också för vi har en rätt stor marknad i Tyskland och vi har pratat om det, men det är bara löst snack än så länge.

Blir det berättat i kronologisk form eller?

Oscar: Ja, jag är en... jag tycker att det är väldigt viktigt. Jag gillar inte att hoppa fram och tillbaka och det går inte i en biografi som täcker 15 år. Det måste vara kronologi i det hela, så det kommer att bli en... "comprehensive study" brukar man ju säga på engelska. Jag gillar statistik också och håller koll på mycket sådant. Det ska vara rätt. Biografin på vår hemsida, om den finns kvar, har ju jag skrivit och den är ju på 10 kapitel eller så. Det är fakta och står det där så stämmer det och så är det tänkt att boken ska vara.

Hela intervjun kommer längre fram.


/Niclas

Inga kommentarer: