onsdag 24 oktober 2012

Konsertrecension

Steel Panther

Tyrol, Stockholm 121023















Ganska exakt halv nio går jag in genom dörrarna på Tyrol. Jag häpnar över ett utsålt Tyrol och i samma stund drar stålpantern igång sin show. Publiken är med på noterna från första riffet och alla tjejer skriker minst lika mycket som de spandexbeklädda killarna åt alla de fuck, dick, cock, butthole, pussy, tits och sug min kuk som sprutar ur bandet non stop. Faktum är att det är ganska mycket tjejer i publiken denna afton på Djurgården då 2000-talets Spinal Tap bjuder på sin färgsprakande show, där grova skämt upptar minst lika mycket tid som själva låtarna.
Innan giget har jag faktiskt bara hört en eller två låtar med bandet och tja, det är kanske inte riktigt min grej trots att jag verkligen älskar den era de hyllar, eller rättare sagt hånar. För en hyllning är det lite svårt att se det som. I mina gamla ögon blir det hela mer som en halvtaskig cabarétföreställning där grova sexskämt är det gonomgående temat.
"That´s 90 minutes that we´re gonna gang rape your eardrums!" förklarar gitarristen tidigt i setet och en musikalisk gang rape är väl ganska bra beskrivning på det publiken utsätts för. Visst är det småkul ibland. Sångaren ser sig själv som "a skinny Vince Neil" och med kommentaren "If you download our shit for free, we´re allowed to upload some sperm into your girlfriend!" är det lite svårt att inte dra på smilbanden, men det blir också plumpt många gånger. Mot slutet fylls scenen med ytterst unga tjejer, eller "bitches", och de uppmanas givetvis att visa brösten, vilket en av de yngre tjejerna också gör. Ridå, åtminstone för undertecknad. Att en ung tjej som knappt ser ut att vara en dag över 15, känner sig tvingad att visa behagen, är långt ifrån ok.
Vad gäller låtmaterialet så är det inte mycket som håller någon högre standard. Bäst under kvällen är definitivt "Turn out the lights", som faktiskt bjuder på ett härligt 80-talssväng. Riktigt underhållande var dock den unge Filip från publiken som fick komma upp och jamma loss med gitarren. En småhyfsad version av Van Halens "Panama" bjöds det på och den drog ner stora applåder.
Nej, Steel Panther är inget som jag kommer minnas för musiken, samtidigt kan jag förstå att överförfriskade 17-åriga killar och tjejer tycker hela spektaklet är buskul.

Betyg: 2/5

Setlist:

Supersonic Sex Machine
Tomorrow Night
Fat Girl (Thar She Blows)
Asian Hooker
If You Really, Really Love Me
Just Like Tiger Woods
Let Me Cum In
Guitar Solo (Satchel)
Turn Out the Lights
The Shocker
Panama (Van Halen cover)
Girl From Oklahoma
Party All Day (Fuck All Night)
Death to All but Metal Encore:
Community Property
Eyes of a Panther
17 Girls in a Row

/Niclas

Inga kommentarer: