måndag 26 september 2011

Loutallica vs världen!



Första hela låten från kommande albumet "Lulu". Efter att ha läst kommentarer på Blabbermouth, Facebook och andra forum kan man ganska snabbt komma till slutsatsen att bandets fans världen över inte direkt uppskattar låten eller samarbetet. Ord som "shit", "ridicolous", "despise", "suck", "awful" osv är frekventa i kommentarerna på bandets Facebooksida, men å andra sidan har över 17000 personer tryckte på "gillaknappen".
Själv tycker jag att den växer, men som så många andra anser jag herr Reed vara den svaga länken i låten. Det påminner en del om Rollins "Liar", men är långt ifrån lika ettrig och drivande.
Hur som haver kommer det bli oerhört intressant att få höra hela albumet i sin helhet i början av oktober. Och jag måste samtidigt säga att jag förstår bandet. De måste hitta nya vägar för att utmana sig själva och hålla liv i experimentlustan, oavsett vad fansen tycker. De skulle egentligen aldrig mer behöva släppa ett nytt album och ändå kunna turnéra var tredje år på utsålda arenor. Detsamma gäller även band som AC/DC, U2, Rolling Stones och Iron Maiden. Låtskatten de har räcker långt och färre och färre människor är intresserade av helt nytt material.
"St Anger" var ingen gigantisk succé och bandet spelar inte låtar från albumet längre, men nu är det lättare att se syftet med albumet och varför det låter som det gör, även om jag fortfarande har ganska svårt för det.

/Niclas

Inga kommentarer: