söndag 12 februari 2012

Skivrecension

Los Bastardos Finlandeses

"Saved by rock and roll" 2011



















Finska Los Bastardos Finlandeses är för mig en helt ny bekantskap, trots att detta är bandets fjärde skiva på 5 år, något som måste ses som imponerande i dagens musikindustri.
För de, liksom jag, inte har hört dem tidigare så kan det väl närmast beskrivas som röjvänlig party-rock n roll med en riktigt väl whiskeymarinerad sångare, vilket verkligen faller mig i smaken och får mig att vilja dra på mig skinnpaltorna och öppna JD-flaskan igen. Men jag är nog för gammal nu, jag sitter kvar i mysbyxorna i soffan och drömmer om fornstora dagar istället.
"Saved By Rock n Roll" brakar loss med titelspåret, som handlar om gitarristen och tillika låtskrivarens hemska olycka och otroliga come back efter en olycka. I april 2010 är Olli "Don Osmo" Kyykkänen med i en bilolycka och bryter nacken, men mot alla odds återhämtar han sig snabbt och är redo för sommarens festivalspelningar. Det är banne mig riktig rock n roll det!
Tempot trappas aldrig ner, utan "Saved By Rock n Roll" kan med fördel tryckas i CD-spelaren och rulla från början till slut på vilken fest som helst, så länge man gillar rock n roll.
De spår som sticker ut mest och sätter en extra prägel i mina öron är "Acapulco" och "My Baby's Yours To Ride", annars så ligger den på en relativt jämn nivå rakt igenom.


Betyg: 4/5

/Martin

Inga kommentarer: