onsdag 20 januari 2010

Bokrecension

"Musik nonstop - Pet Sounds i våra hjärtan" (2009)

Lennart Persson




Lennart Persson var en av få musikjournalister som jag verkligen gillade, och jag blev faktiskt lite sorgsen när jag nåddes av hans för tidiga död. Trots att jag aldrig hade träffat honom, bara haft lite mejlkontakt.
"Musik Nonstop" var Lennarts sista projekt, han dog strax efter manuset lämnats in och det är en värdig avslutning på en fantastisk karriär. Boken är en fröjd för ögat; snygga bilder, skivlistor, anekdoter och skivaffären Pet Sounds historia går som en röd tråd genom boken.
Gillar du musik och att köpa skivor kommer du att älska denna bok, även om du inte delar Pet Sounds musiksmak. Boken har en härlig "må bra känsla" över sig och jag lär återkomma till den flera gånger. Den är som "High Fidelity" av Nick Hornby; ett gäng skivnördar som snackar musik, fast med den skillnaden att det enda kärleken som finns i "Musik Nonstop" är kärleken till musiken.

/Mikael Ekström

Inga kommentarer: